امنیت اپلیکیشن های اندروید موبایل

امنیت اپلیکیشن های اندروید موبایل

امنیت اپلیکیشن های اندرویدی موبایل یکی از مسائل مهم است. که هر شخصی که از دستگاه های اندروید استفاده می کند می بایست بداند و به کار ببندد.

امنیت اپلیکیشن های اندرویدی موبایل توسط شرکت گوگل تولید کننده سیستم عامل قدرتمند اندروید، مورد بررسی قرار گرفته است. این شرکت، در زمینه امنیت اپلیکیشن های موبایل، راه کارهایی را ارائه کرده است. که به اختصار و به صورت مقاله آموزشی امنیت اپیلیکیشن موبایل در اختیار کاربران گرامی می گذاریم.

نکات مهم قبل از نصب اپلیکیشن موبایل:

وقتی اپلیکیشنی را نصب می کنید، چند نکته را قبل از نصب حتما بررسی کنید:
1- آیا آن اپ در برنامه google play هست یا خیر؟ اگر نیست اصلا آن برنامه را نصب نکنید. زیرا مورد تایید گوگل نیست و ممکن است مشکل ساز باشد.
2- اگر برنامه در گوگل پلی بود، ابتدا نام سازنده آن را چک کنید. شرکتهای معروف مثل گوگل، فیسبوک، تویتر و … دارای لوگو و نام هستند و حتما نام سازنده را چک کنید.
3- همیشه توضیحات مربوط به آن اپیلیکیشن را مطالعه کنید. اطلاعاتی مثل ورژن اپلیکیشن و نظرات کاربران و حجم اپلیکیشن.

ابزار Google Play Protect چیست و چه کاربردی دارد؟

از گزینه Google Play Protect در برابر برنامه های مضر محافظت کنید. سایت گوگل را همه ما میشناسیم .Google Play Protect به شما کمک می کند که دستگاه خود را ایمن و مطمئن نگه دارید.

قبل از نصب یا دانلود اپلیکیشن ، گزینه app scan را بزنید و امنیت را چک کنید. این گزینه دستگاه شما را جهت برنامه های مضر و خطرناک بررسی می کند. این برنامه های مضر را بدافزار می نامند. پس از بررسی اگر برنامه ای خطرناک و نا امن را پیدا کند، آن را بلافاصله از روی دستگاه شما حذف می کند. برنامه های شناسایی شده که خط مشی گوگل و اندروید را نقض می کنند، را به شما نشان داده و اخطار میدهد.

Google Play Protect چگونه کار می کند؟

Google Play Protect برنامه هایی را که دانلود می کنید، بررسی می کند. این دستگاه همچنین به صورت دوره ای دستگاه شما را اسکن می کند. اگر یک برنامه مضر پیدا کند، برنامه را از اجرا خارج می کند و ممکن است:
به شما هشدار دهد اگر یک برنامه شناسایی شد و ممکن است برای دستگاه شما مضر باشد، یک اطلاعیه برای شما ارسال میکند. که با کلیک روی آن، می توانید آن برنامه را حذف کنید.
و یا گزینه خودکار را می توانید فعال کنید. که اگر یک برنامه مضر شناسایی شده باشد، ممکن است یک اطلاعیه دریافت کنید که برنامه حذف شده است.

برای حفاظت از دستگاه شما در برابر نرم افزارهای شخص ثالث مخرب، URL ها و دیگر مسائل امنیتی، ممکن است Google از طریق Google Play یا سایر منابع اطلاعات مربوط به اتصالات شبکه دستگاه شما، URL های مخرب، سیستم عامل و برنامه های نصب شده در دستگاه شما را دریافت کند. در چنین حالتی یک هشدار از Google در مورد آن برنامه یا نشانی اینترنتی که ممکن است ناامن باشد دریافت می کنید. برنامه یا نشانی اینترنتی ممکن است توسط Google حذف شده یا مسدود شود. شما می توانید برخی از این گزینه ها را در تنظیمات دستگاه خود غیرفعال کنید. اما گوگل ممکن است همچنان به دریافت اطلاعات در مورد برنامه های نصب شده از طریق Google Play ادامه دهد و برنامه های نصب شده بر روی دستگاه شما از سایر منابع ممکن است همچنان برای مسائل امنیتی بدون ارسال اطلاعات به Google ادامه یابد.

آموزش تست امنیت برنامه های موبایل

  • وضعیت امنیتی برنامه های خود را بررسی کنید.
    شما می توانید وضعیت Google Play Protect را در دستگاه خود بررسی کنید:
  • برنامه Google Play Store را باز کنید.
    از بخش منو، گزینه app scan را بزنید تا وضعیت امنیتی دستگاه شما بررسی شود.
  • گزینه Google Play Protect را فعال کنید. Google Play Protect به طور پیش فرض فعال است. اما میتوانید آن را خاموش کنید. برای امنیت، توصیه میکنیم همیشه Google Play Protect را فعال نگه دارید.
  • گزینه خاموش کردن یا بازگرداندن Google Play را خاموش کنید.
  • برنامه Google Play Store را اجرا کنید.
  • وارد منو شوید . گزینه روشن کردن یا خاموش کردن اسکن دستگاه برای تهدیدات امنیتی را انجام دهید.
بهبود تشخیص برنامه های خطرناک و مضر:

اگر تصمیم به نصب برنامه ها از “منابع ناشناخته” خارج از Google Play داشته باشید، Google Play Protect ممکن است برنامه های ناشناخته را به Google ارسال کند. این اطلاعات به Google کمک می کند تا هرچه بهتر از برنامه های مضر محافظت کند.

اطلاعاتی آموزنده برای توسعه دهندگان اپلیکیشن:

اگر شما یک توسعه دهنده برنامه یا اپلیکیشن هستید و برنامه شما توسط Google Play Protect پرچم گذاری شده است، امنیت اپلیکیشن های اندرویدی موبایل را در اولویت کارها قرار داده و  درباره دستورالعملهای Google برای توسعه برنامه های کاربردی تلفن همراه و بررسی سیاست Google در مورد نرم افزارهای ناخواسته بیشتر بدانید.

پژوهش و نگارش : مهندس شادی زهره وندی

ویراستاری و انتشار: مجله زنان

5/5 - (3 امتیاز)