بازاریابی چریکی یا پارتیزانی (Guerrilla Marketing)

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی (Guerrilla Marketing)

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

بازاریابی پارتیزانی چیست؟

انواع بازاریابی چریکی چیست؟

مراحل اجرای بازاریابی پارتیزانی

چند مثال از بازاریابی چریکی

تعریف بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی به تکنیک های بازاریابی کم هزینه، نامتعارف و خلاقانه گفته می شود که بازدهی محصول را در بالاترین سطح ممکن ارائه می کند.

خوب است بدانیم که «جنگ چریکی» یا «جنگ پارتیزانی» یکی از انواع جنگ های نامنظم است که در آن گروه کوچکی از افراد مسلح با استفاده از تاکتیک هایی چون کمین، شبیخون، خرابکاری، جنگ ایذایی، تاکتیک های بزن‌دررو و جابجایی سریع به یک نیروی نظامی بزرگ‌تر و کم‌تحرک تر حمله‌ور شده و بلافاصله صحنه نبرد را ترک می‌کنند.

حال روش پارتیزانی را در بازاریابی به روش های خلاقانه و با استفاده از نفوذ در «ناخودآگاه مشتری» استفاده می کنیم. به این معنا که بدون گول زدن مشتری یا فریب دادن او، به صورت اخلاقی و بدون اینکه او از وجود تبلیغات باخبر باشد، نظر مشتری یا مخاطب را بر انگیزیم. مخصوصا زمانی که بودجه یا منابع سازمان محدود است.

در بازاریابی چریکی کار تیمی خیلی بیشتر تاثیر گذار می باشد و برای اینکه بتوانید یک تبلیغات و بازاریابی خلاق ارائه کنید باید تیم هایی را تشکیل دهید و با استفاده از «طوفان ذهنی» بتوانید ایده های افراد تیم را دریافت نمایید.

مشخصه های اصلی بازاریابی پارتیزانی

۱- بازاریابی پارتیزانی بر اساس روان انسان‌ها و آن گونه‌ای که انسانها می‌اندیشند و قضاوت می‌کنند، بنا نهاده شده است.

۲- در بازاریابی پارتیزانی تاکید بر سودآوری است و نه تنها افزایش فروش.

۳- یک روش خوب برای اندازه‌گیری در بازاریابی پارتیزانی سنجش تعداد رابطه‌ای است که شما در مدت زمان مشخصی ایجاد کرده‌اید.

۴- بازاریابی پارتیزانی نیروهای خود را صرف بازار هدف و مخاطبین خود می‌سازد تا بازاریابی انبوه و هدف قرار دادن جامعه‌ای بزرگ.

۵- در بازاریابی پارتیزانی برای توسعه کسب و کار تاکید خاصی ایجاد روابط جدید، افزایش تعداد معاملات با افراد فعلی، افزایش حجم معاملات با افراد فعلی است.

۶- در بازاریابی پارتیزانی به جای رقابت برای حذف، تلاش برای همکاری با دیگر کسب و کارها است.

۷- بازاریابی پارتیزانی از عناصر مختلفی تشکیل شده است، که همگی با یکدیگر کار می‌کنند و این عناصر یکدیگر را تقویت می‌کنند.

۸- تکنولوژی، ابزار و اهرم اصلی در بازاریابی چریکی (پارتیزانی) است و باید از تکنولوژی برای رسیدن به سود بیشتر استفاده کنیم.

۹- به جای پول و سرمایه، ورودی اصلی بازاریابی پارتیزانی، صرف زمان و انرژی است.

۱۰- پیام‌های بازاریابی (تبلیغاتی) به گروه‌های کوچکی ارسال می‌شود نه پیامهای انبوه به بخش بزرگی جامعه!

انواع بازاریابی چریکی

  1. بازاریابی چریکی در فضای باز: مانند قرار دادن چیزی قابل جابجایی بر روی مجسمه، یا قرار دادن آثار هنری موقت در پیاده روها و خیابان ها.
  2. بازاریابی چریکی داخلی: همانند بازاریابی چریکی در فضای باز، تنها در مکان های داخلی مانند ایستگاه های قطار، مغازه ها و ساختمان های دانشگاهی اتفاق می افتد.
  3. بازاریابی چریکی دسته جمعی: با استفاده از مخاطبان یک رویداد در حال پیشرفت مانند یک کنسرت و یا یک بازی ورزشی است.
  4. بازاریابی چریکی تجربی: همه موارد فوق، به علاوه اجرای آن به گونه ای که نیاز به مشارکت و همکاری عموم مردم برای تعامل با نام تجاری و برند می باشد.

مراحل اجرای بازاریابی پارتیزانی

پیاده‌سازی گوریلا مارکتینگ در شرکت های کوچک با منابع محدود:

1-  بودجه بازاریابی خود را تعیین کنید.

بسیاری در خصوص تعیین بودجه بازاریابی، تلاش‌های منجر به شکست زیاد داشته‌اند، ولی وقتی به تنگنا می‌رسند، یک ‌دفعه پول‌های خود را بی ‌برنامه خرج کرده و یا بر اساس تماس تلفنی فروشنده دُردانه و نورچشمی خود، یک تصمیم هیجانی گرفته و مبلغی تخصیص می‌دهند.

فعالانه عمل کنید و در زمان شروع کسب‌وکارتان تصمیم‌گیری کنید که چه میزان باید برای بازاریابی خرج نمایید.

2- برای بازاریابی خود، جدول زمان‌بندی تعریف نمایید.

یک جدول زمان‌بندی ساده بازاریابی، شما را قادر به رصد مبلغ و زمان صرف شده خواهد نمود.

یک چارت یا ترسیم آماری پیچیده نیاز نیست. فقط برنامه فعالیت و تلاش‌های بازاریابی خود را هفتگی، ماهانه و فصلی و سالانه مشخص کنید.

3-  به صورت روزانه تعیین نمایید که چه کسی و چه بازاری باید مدنظر باشد.

برخی به ‌اشتباه فکر می‌کنند که بازاریابی چیزی است که در ابتدای شروع یک کسب ‌وکار باید انجام شود و سپس در زمانی که شرکت بی ‌پول شد، دوباره برنامه بازاریابی در دستور کار قرار گیرد.

4- ابزار بازاریابی خود را از پیش تعیین کنید.

فقط منتظر دریافت پیشنهاد‌های فروشنده خود نباشید. در مورد بهترین رسانه و کانال انتقال پیام به مخاطب خود، تحقیق کنید و برنامه بازاریابی خود را بنویسید.

۵- سیستم بازاریابی چریکی را بسازید.

سرمایه‌گذاری مالی و زمانی نیاز است. به خودتان و یا هر فردی که در سازمان تان است و به علم بازاریابی اشراف دارد، اجازه دهید یک سیستم بازاریابی مناسب، طراحی نماید.

۶- اجرا کنید :

داشتن یک برنامه، بسیار خوب است اما در واقع، اجرا نمودن آن بهتر است.

هیچ‌کس در خارج شرکت شما، قصد نجات شما را ندارد و هیچ‌کس برای انجامش، پیش‌قدم نمی شود. این شما هستید که مسئول بازاریابی کسب ‌وکارتان خواهید بود. اقدام عامل اصلی موفقیت برنامه بازاریابی است. کسی که عمل می‌کند، موفق می‌شود.

۷- اثربخشی و خروجی برنامه خود را رصد نمایید.

برای هر مشتری جدید یا هر فروش که اتفاق می‌افتد، چه میزان پول صرف می‌نمایید؟ برای محک، یک یا چند آگهی درج نمایید، تا بدانید که کدام کمترین اثربخشی و کدام کارایی بالایی در روند ورود به بازار را دارد. در نظر داشته باشید که اثربخشی بازاریابی در بلندمدت سنجیده می‌شود.

 ۸- تمام مسیرهای بازاریابی را تصحیح و بهبود ببخشید.

تقریباً هر ۶ ماه یک‌بار، فعالیت‌های انجام‌شده را بازنگری نمایید. چه چیزی درست انجام‌شده و چه مواردی باید تصحیح و بهبود یابد. چه‌کاری را باید در دوره یک‌ساله آتی انجام دهید؟

نمونه هایی از بازاریابی پارتیزانی

یکی از شرکت‌های خدماتی تناسب‌اندام برای تبلیغات خود صندلی را در ایستگاه‌های اتوبوس طراحی کرده است که هنگامی که افراد روی صندلی می‌نشینند وزن آنها و اضافه وزنشان را به آنها نشان می‌دهد، سپس این شرکت خدماتی را به عنوان راه‌حلی برای تناسب ‌اندام به آنها نشان می‌دهد.

شرکت نیکون در یک کمپین تبلیغات چریکی خود تعداد زیادی فلاش در برخی از مکان‌ها نصب کرده است که هنگام عبور افراد از این مکان‌ها تصویر خبرنگارانی را نشان می‌دهد که با دوربین و فلاش‌هایشان از این افراد عکسبرداری می‌کنند و دوربین نیکون را معرفی می‌کند.

پژوهش و نگارش : مهندس شادی زهره وندی

ویراستاری و انتشار : مجله زنان

5/5 - (3 امتیاز)