عوامل دخیل در ریزش مو

عوامل دخیل در ریزش مو

برخی از شرایط، مانند ریزش مو پس از بارداری (تلوژن افلوویوم)، ممکن است خود به خود برطرف شود. و به یاد داشته باشید که همه افراد روزانه موهای خود را می ریزند که کاملا طبیعی است. آیا این کارها را انجام می دهید که موهای شما می ریزد؟ کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش یا توقف ریزش مو انجام دهید. اما اینکه چه کاری باید انجام دهید بستگی به دلیل ریزش موهایتان دارد. زمانی که ریزش مو مداوم است، می خواهید به پزشک خود مراجعه کنید. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است بتواند تشخیص دهد که ریزش مو ناشی از مواردی مانند مشکلات تیروئید، استرس، عفونت‌های پوست سر، آلوپسی آندروژنیک یا صرفاً افزایش سن است.

ریزش مو (آلوپسی) می تواند فقط پوست سر یا کل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد و می تواند موقت یا دائمی باشد. این می تواند نتیجه وراثت، تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی یا بخشی طبیعی از افزایش سن باشد. هر کسی ممکن است موهای سر خود را از دست بدهد، اما شاید در مردان شایع تر است.

طاسی معمولاً به ریزش بیش از حد مو از پوست سر شما اشاره دارد. ریزش موی ارثی با افزایش سن شایع ترین علت طاسی است. برخی از افراد ترجیح می دهند اجازه دهند ریزش موی خود بدون درمان و پنهان ادامه یابد. برخی دیگر ممکن است آن را با مدل مو، آرایش، کلاه یا روسری بپوشانند. و برخی دیگر یکی از درمان های موجود را برای جلوگیری از ریزش بیشتر مو یا بازگرداندن رشد انتخاب می کنند.

قبل از پیگیری درمان ریزش مو و بررسی اینکه کارهایی را انجام می دهید که موهای شما می ریزد ، با پزشک خود در مورد علت ریزش مو و گزینه های درمانی خود صحبت کنید.

آیا این کارها را انجام می دهید که موهای شما میریزد؟
آیا این کارها را انجام می دهید که موهای شما میریزد؟

علل طبیعی ریزش مو

شما به طور طبیعی روزانه حدود 100 تار مو از دست می دهید. با این حال، اگر مشکوک هستید که تارهای مو بیش از حد معمول در شانه شما وجود دارد یا متوجه شدید که موهای شما به صورت توده بیرون می‌آیند، این ۱۲ دلیل رایج ممکن است مقصر باشند:

استرس

معمولا رویدادهای استرس زا (مانند طلاق، جابجایی، مشکلات در محل کار، و غیره) می توانند فولیکول های مو را از مرحله رشد خارج کرده و به فاز استراحت وارد کنند. بعد از چند ماه، آن موهای “مرحله استراحت” می ریزند.

تیروئید شما
هم تیروئید کم واکنش و هم تیروئید بیش از حد واکنش می تواند منجر به ریزش مو شود، اما کارشناسان بیان می کند که با درمان مناسب، ریزش مو معمولاً برگشت پذیر است.

ژنتیک

وقتی صحبت از ریزش شدید مو و طاسی به میان می آید، ژنتیک ممکن است علت آن باشد. محققان با مطالعه DNA بیش از 52000 مرد میانسال دریافتند که این ویژگی را می توان با 287 سیگنال ژنتیکی مستقل مرتبط کرد. استعداد ریزش مو می تواند از مادر و پدر شما باشد.

بارداری و زایمان

40 تا 50 درصد از مادران تازه وارد پس از رسیدن دسته کوچک خود با افزایش ریزش مو مواجه می شوند. بنابراین اگر بعد از یک یا دو ماهگی کودکتان متوجه ریزش مو شدید، نگران نباشید، طبیعی است. انجمن بارداری آمریکا خوردن یک رژیم غذایی سالم (غنی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها)، استفاده از نرم کننده های حاوی بیوتین بالا و اجتناب از مدل های موی استرس زا که موهای شما را می کشد برای جلوگیری از ریزش بیشتر توصیه می کند.

پروتئین کافی نیست

اگر متوجه شدید تارهای موی بیش از حد معمول روی بالش خود دارید، شاید رژیم غذایی شما مقصر باشد. کمبود پروتئین به بدن شما می‌گوید که پروتئین را ذخیره کند، به این معنی که موهای شما را به مرحله استراحت می‌برد که در عرض چند هفته می‌ریزد. رژیم های غذایی نامناسب و تغییر ناگهانی در نوع و نحوه غذا خوردن می تواند مقصر باشد.

بیماری خود ایمنی

بیماری‌های خودایمنی علائم زیادی دارند، اما ریزش مو می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌هایی مانند لوپوس و بیماری هاشیموتو باشد.

عوامل دخیل در ریزش مو 2

چگونه موهای خود را می پوشید؟

در حالی که جلوگیری از چندین مورد در این لیست دشوار است، شما کنترل زیادی در مورد نحوه آرایش موهای خود دارید. به گفته آکادمی پوست آمریکا، حالت دادن بیش از حد به موهایتان با محصولات گرم کننده (مانند سشوار یا صاف کننده)، پوشیدن موهایتان به صورت دم اسبی یا دم اسبی تنگ و رنگ کردن موهایتان همگی می تواند به موهایتان آسیب برساند.

کم خونی

ریزش موی بیشتر از حد معمول ممکن است با کمبود برخی مواد مغذی مانند آهن مرتبط باشد. اگر فکر می‌کنید ریزش مو ممکن است با کمبود آهن مرتبط باشد، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که آزمایش خون خود را انجام دهید و مصرف آهن خود را افزایش دهید.

داروهای خاص

تغییرات در بافت موهای شما، رشد بیش از حد و ریزش مو را می توان به عوارض جانبی برخی داروها نسبت داد. کارشناسان چندین دارو را که می توانند ریزش مو را به عنوان علامت داشته باشند، از جمله داروهای ضد افسردگی، قرص های ضد بارداری و حتی NSAID ها (یا اکثر مسکن ها) برجسته می کند.

مشکلات پوست سر

پوست سر ناسالم می تواند به این معنی باشد که رشد موهای شما با مشکل مواجه می شود که منجر به ریزش موی بیشتر از حد معمول می شود. پیشگیری پیشنهاد می کند برای دریافت درمان مناسب با پزشک در مورد پوست سر خود مشورت کنید.

ویتامین A بیش از حد

ویتامین A برای رشد مو ضروری است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند توانایی رشد موهای شما را کاهش دهد (و در عوض باعث ریزش بیشتر موهای شما می شود).

زندگی روزمره

همانطور که قبلا ذکر شد، زندگی روزمره به معنای ریزش موی طبیعی است. اما توجه به برنامه ریزی معمولی ریزش مو و مشاهده افزایش ریزش مو می تواند به شما کمک کند مراقب سلامتی خود باشید و علت آن را بیابید.

برای دیدن دیگر مقالات پوست و مو اینجا کلیک کنید.

5/5 - (6 امتیاز)