خواب و رویا چه تفاوتی با هم دارند؟

خواب و رویا چه تفاوتی با هم دارند؟

در زمانه ای  که مشکلات و دغدغه ها یکی پس از دیگری بر روح و روانمان جولان می دهند نعمت عظیمی داریم به نام خواب!

استراحت شگرفی که  در هر 24 ساعت اَسان ترین و در دسترس ترین آسایش و رهایی را بعد از یک روز زندگی برایمان به ارمغان می رود. نعمتی که اگر به لطف مدرنیته از زمان مفید ان کاسته نشود و یا به اختلالی در خواب دچار نشویم، آن وقت باید خداروشکرکرد.

خواب و رویا
خواب و رویا

و اما ساعاتی بعد از دل این جهان رمز الود نعمتی دیگری به نام رویا متولد می شود. رویای که  خود می تواند رنج کابوس هایمان شود و یا به شکلی شیرین مناظری زیبا را تقدیم مان کند.

آنگاه به محض بیداری بسته به اقسام رویا حالات و کیفیت گوناگون را تجربه می کنیم . یا نفس راحت پس از آن تصاویر رنج آور، یا سیلی واقعیت بعد از رویایی دل پذیر به هر حال انگار در پس هر شکل از رویایی یک آرامشی نهفته است. حتی آن خواب های آشفته و پریشان که به خاطر افکار منفی و روز مرگی ها سراغ مان می آید ان هم در حال انجام هضم اطلاعات مهم از غیر مهم هستند.

مقوله رویا و خواب را باید در علوم مختلف کشف کرد. از تفاسیر عرفانی و دینی و تعبیر رویا گرفته تا عناصر زیستی و فیوزیولوژی آن. از دیدگاه فلاسفه و دال خواب و رویا بر جدایی نفس از بدن تا تحلیل رویا در روانکاوی فروید و یونگ و دکارت … . گویی هر تئوری هم باشد خواب و رویا حیرت آور است وقتی به جسم سنگین خود بر می گردیم و چشمان مان را از وقت تاریکی به روی نور جهان باز می کنیم و گویی هر صبح عمر دیگریست و به راستی خواب برادر مرگ است.

4/5 - (4 امتیاز)