چگونه یک گالری هنری بزنیم؟

چگونه یک گالری هنری بزنیم؟

پژوهش و نگارش: تحریریه مجله زنان

مشاور هنری: مهندس ارشد فرشید خیرآبادی

هنرمندان همیشه به دنبال راهی برای نمایش و فروش آثار خود هستند. چه آماتور باشید و چه حرفه ای، قطعا به نمایش گذاشتن اثر هنری و جذب مخاطب برایتان یک چالش است. با کسب تجربه در بازار هنر و شناخت آن، همچنین بررسی پیشرفت هنرمندان و مسیرشان در نمایش و فروش آثار هنری شان، شما هم به این نتیجه می رسید که: «من هم باید گالری از آثارم را برگزار کنم».

فرقی نمی کند عکاس باشید یا نقاش یا اینستالیشن آرتیست، در هر صورت باید خودتان را برای پاسخ به این سوال که: «چگونه گالری هنری بزنم؟» آماده کنید. هر چه زودتر آماده شوید برند هنری تان جا افتاده تر و قطعا فروش آثارتان سریعتر و با نرخی بالاتر خواهد بود. هیچ هنرمند زنده ای وجود ندارد که بدون برند هنری شدن فروش داشته باشد. این واقعیت اقتصاد هنر است و شما باید برای آن آماده باشید و البته گام نخست این است که: چگونه گالری برپا کنم؟

در این جستار که تحریریه مجله زنان درباره برگزاری گالری هنری نوشته است، روش برگزاری گالری یا نمایشگاه هنری بیان شده تا بتوانید این مشکل را حل کرده و به عنوان یک هنرمند اثر خود را به نمایش گذاشته و البته در نهایت بتوانید آثارتان را به فروش برسانید.

انتخاب هدف و موضوع گالری

هدف تان از برگزاری گالری هنری چیست؟ چه پیامی را می خواهید به مخاطبان انتقال دهید؟ موضوع گالری هنری تان چیست؟ چه بودجه ای برای برگزاری نمایشگاه اختصاص داده اید؟ اینها سوالاتی است که برای شروع کار باید برای خودتان مشخص کنید. تا بتوانید طبق این هدف و موضوع وارد مرحله ی بعدی شوید. همیشه داشتن هدف مشخص می تواند برگزاری موفقی را برای شما به ارمغان بیاورد. قابل ذکر است که هدف اصلی برگزاری گالری شناساندن خودتان به مخاطب اثر، انتقال پیام و سبک هنری تان به آنها، برندسازی و جا انداختن نام تان در جامعه ی هنری و در نهایت ورودتان به اقتصاد هنر است.

مانیفست و انتخاب آثار هنری

در این مرحله شما چه در نقش هنرمند ظاهر شوید و چه گالری دار بایستی وظایف کیوریتور را انجام دهید. در مقالات آینده حتما به این پرسش پاسخ خواهیم داد که: کیوریتور کیست؟ و چه وظایفی دارد؟

اما اکنون به عنوان هنرمند، آثاری را که می خواهید در گالری هنری به نمایش بگذارید را باید انتخاب کنید. ممکن است بخواهید دست به تولید اثر هنری جدید بر اساس موضوع، سبک و ژانر گالری بزنید و از آثار قبلی استفاده نکنید و یا قبلا اثر هنری را خلق کرده اید و اکنون قصد نمایش عمومی آثار را دارید.

باری! پس از انتخاب موضوع اکنون زمان نوشتن مانیفست است. مانیفست بیانه هنرمند برای یک یا چندین نمایشگاه از آثارش است و به کلیت، رویکرد و روند ذهنی، احساسی و جهان بینی مسلط بر آثار آن دوره زندگی هنرمند اشاره دارد. در واقع مانیفست دوره ای از زندگی هنرمند و دغدغه هایش را بازگو می کند. در مقالات آتی به شرح کلیات مانیفست خواهیم پرداخت اما تا همینجا برای شروع کارتان کافی است حال می توانید کارتان را شروع کنید، دست به قلم شده و مانیفست نمایشگاه را بنویسید.

انتخاب مکان برگزاری گالری در جغرافیای فرهنگی شهر

انتخاب مکان مناسب برای برگزاری گالری امری مهم و تاثیرگذار است. اندازه فضا، میزان نور، ارتفاع سقف، تهویه مطبوع، تعداد دیوارها، رنگ دیوار ها و در دسترس بودن فاکتورهای مهم در انتخاب مکان مناسب گالری هستند. شما می توانید از کافه، کتابخانه، موزه، پارک، گالری، محل نمایشگاه های دائمی، رستوران، راهرو های مترو و ... برای برگزاری گالری استفاده کنید. انتخاب محل های شلوغ و در نزدیکی آموزشگاه ها، دانشگاه ها و مدرسه های هنری می تواند گزینه ی مناسبی باشد. در این انتخاب قطعا بودجه ای که برای برپایی گالری کنار گذاشته اید حرف اول را می زند. در نظر بگیرید که محیط های کمتر منعطف همچون موزه ها مطابق سلیقه نوجوانان و جوانان نیست و با برگزاری نمایشگاه ها در چنین مکان هایی  بخشی از مخاطبانتان  را از دست خواهید داد. پس با چشمانی باز انتخاب کنید.

آماده سازی آثار برای گالری

در این مرحله آثاری که خلق شده اند را باید برای نصب در گالری آماده کنید. البته این روزها دیگر تنها چاپ یا بوم ها نیستند که در گالری به نمایش در می آیند و انواع و اقسام مدیا ها و حتا میکس مدیا ها برای انتقال اثر هنری استفاده می شود. این روزها دیگر تنها کیفیت بوم یا کیفیت چاپ نیست که مهم است اکنون از صداها و موزیک ها تا نئون ها و رنگها برای نمایش آثار سود برده می شود و گاهی آثار به شکل دیجیتالی با پروجکشن یا تلویزیون های بزرگ به نمایش گذاشته می شوند.

 

پس از انجام همه ی گام های یاد شده آماده هستید که گالری هنری خود را برگزار کنید. تمرکزتان باید روی ایجاد ارتباط و تعمیق اعتبار هنری تان باشد. خودتان در گالری حضور داشته باشید. در مورد نحوه پذیرایی از میهمانان حتما برنامه ریزی کنید. بودجه مشخص شده ای را برای آغاز تا پایان این کار در نظر بگیرید که بتوانید به بهترین شکل ممکن آن را برگزار کرده و خروجی مناسب بگیرید. دقت داشته باشید که نمیتوان دست تنها کاری از پیش برد و باید از دوستان هنرمند و همکلاسی هایتان در مدرسه هنری تان کمک بگیرید و اگر برگزاری گالری شما انفرادی نباشد قطعا در این مرحله گالری گروهی راحت تر پیش خواهد رفت.

چه زمانی برای برگزاری گالری مناسب است؟

مورد مهم بعدی انتخاب بهترین زمان برای برگزاری گالری هنری است. زیرا فاکتورهای زیادی را باید رعایت کرد. در چه فصلی، در چه مناسبتی، چند روز، و در چه ساعاتی گالری را باید فعال و دایر نگه دارید؟

به طور مثال انتخاب روزهای آخر هفته و ساعات عصر بهترین زمان برای برگزاری گالری است زیرا هنر دوستان و عموم مردم در این زمان ها مشغول به کار نیستند و بیشتر می توانند از گالری دیدن کنند. روزهای تعطیل انتخابی پیچیده است چرا که از یکسو مراجعه کنندگان بیشتر هستند و از سوی دیگر رقابت در این روزها زیاد است و همه در حال جلب توجه هستند. هر انتخاب شما شرایطی بوجود خواهد آورد که مستلزم مدیریت دقیق شماست. طول مدت برگزاری گالری ارتباط مستقیم با بودجه و توان شما دارد. باید راهی برای کنترل همه ی جوانب بیابید.

تبلیغ کتاب سرزمین داستان

تبلیغ و پروموشن گالری یا نمایشگاه هنری

تبلیغات شامل بخش های بسیار مهم است:

  1. ایجاد پورتفولیو و وب سایت هنری برای ایجاد شخصیت دیجیتالی
  2. رپورتاژ آگهی و  تبلیغات در رسانه های چاپی و آنلاین
  3. کار روی سوشال نتورک ها و کامیونیتی های آنلاین
  4. شرکت در میهمانی ها، گالری ها، ایونت ها و آشنایی با دیگر هنرمندان و شبکه سازی
  5. خبر رسانی به مدارس هنری و دانشگاه ها
  6. بررسی و یافتن راه های خلاقانه برای دعوت از دوست داران هنر

پورتفولیوی آنلاین هنرمند باعث می شود شناخت کلی نسبت به شخص هنرمند پدید بیاید و علاقه مندان با پیش زمینه فکری قصد بازدید از گالری کنند. پورتفولیو آنلاین در واقع هویت هنرمند را دیجیتالی می کند و کارنامه کاری و سوابق او را بیست و چهار ساعته به نمایش می گذارد و من به شدت تاکید میکنم که پیش از برگزاری هر نوع گالری حتما برای خودتان پورتفولیو هنری ایجاد کنید. این پورتفولیو می تواند به سادگی وبلاگ یا وب سایت باشد. همانطور که گفتم داشتن این پورتفولیو به شما کمک می کند که بازدیدکنندگان و گالری دارها، یا مشتریان بالقوه بیشتر با شما آشنا شوند و حتا آثارتان را ببینند.

پورتفولیو قوی می تواند شامل بیانه و جهان بینی شما، سوابق برگزاری گالری، زمینه های هنری و تخصصی تان، مدارک و مدارج آکادمیک شما باشد. می تواند شامل کتاب ها، مقالات و ... که شما نوشته اید باشد. حتا می تواند شامل گالری آنلاین باشد.

ارتباط با دیگر هنرمندان، گالری دارها، فروشندگان، کلکسیونرهای آثار هنری و  شخصیت های دولتی مرحله دیگری از پروموشن است. آشنا شدن با این افراد باعث شناساندن شما به آنها، معرفی خود و هنرتان، ایجاد رابطه دو سویه و مفید می شود. می توانید در رویدادهای مهم هنری شرکت کنید. عضو انجمن های مرتبط با خود شوید. در گالری ها حضور پیدا کنید. این آماده سازی ها مستلزم آن است که شما ماه ها و شاید سالها پیش از برگزاری گالری تان برای آن برنامه ریزی کرده باشید.

گام بعدی و شاید یکی از گام هایی که هم هزینه بر است و هم کار زیادی می طلبد آن است که در شبکه های اجتماعی، سایتهای برگزاری رویداد، سایت های آموزش هنری و ... رپرتاژ آگهی برگزاری نمایشگاه بدهید. حتا می توانید از طریق سوشال نتورک های دوستان و آشنایان پوستر مربوط به گالری را بازنشر و پروموت کنید.

برپایی و آماده سازی محل گالری و چیدمان آن

بسته به تعداد آثاری که برای نمایش انتخاب کرده اید، فضای گالری را چیدمان کنید. طراحی فضای داخلی باید با دید شما و مخاطب تان متناسب باشد. میزان ارتفاع گالری را در نظر بگیرید. رنگ دیوارها و فاصله بین آثار بسیار مهم است. نورپردازی یکی از مهمترین فاکتورهای چیدمان است زیرا هرچه نور کافی تر باشد آثار بهتر دیده می شوند. فراموش نکنید که اینجا گالری است و مجلس عروسی نیست که نورپردازی تجملاتی انجام دهید، قرار است نور در خدمت ارایه اثر هنری باشد نه برعکس. هرچه مکان برگزاری بزرگتر باشد شما امکان بیشتری برای فضاسازی دارید. با در نظر گرفتن همه موارد ذکر شده، آثارتان را چیدمان کنید. فراهم کردن امکانات در فضای گالری برای اینکه مخاطبان بتوانند استراحت کنند مهم است. بخشی از حضار برای برقراری ارتباط به گالری آمده اند پس باید مکانی برای معاشرت و گفتگو مخاطبان با هم فراهم کنید.

افتتاحیه گالری

طبق زمانبندی که برای روزهای برگزاری گالری در نظر گرفته اید، باید زمان کافی بگذارید و خودتان را آماده کنید. همه اطلاعاتی که به عنوان یک هنرمند باید بدانید را کسب کنید. سوالات احتمالی مخاطبین را از قبل بنویسید و پاسخ های مناسب برای آن آماده کنید. در روز افتتاحیه ساعاتی زودتر در محل حضور داشته باشید. در دسترس باشید و تلفن تان را پاسخ دهید. بررسی کنید که همه چیز درست است و مشکل خاصی وجود ندارد. لباس مناسب بپوشید. با خوش آمد گویی به مخاطبان، از آنها پذیرایی کنید. در حین برگزاری گالری با مخاطبین ارتباط بگیرید. به سوالات آنها پاسخ دهید. گاهی خوب است در افتتاحیه چند دقیقه ای سخنرانی کنید. راه های ارتباطی تان را در اختیار مخاطبین تان قرار دهید. از حضور حاضرین در گالری قدردانی کنید. با مخاطبین عکس یادگاری بگیرید. سعی کنید عکاس اختصاصی داشته باشید و از روز افتتاحیه عکس برداری و فیلمبرداری کنید. آثار تان را به مخاطبین معرفی کنید و تنها به استیتمنت کنار اثر بسنده نکنید.

حین برگزاری گالری

در روزهای مشخص شده ساعاتی زودتر در محل حضور داشته باشید. یادتان باشد که در حین برگزاری گالری می توانید لایو برگزار کنید. و از هنر دوستان دعوت کنید از گالری شما دیدن کنند. ارتباط تان را قوی و بیشتر کنید. دفتری برای نوشتن نظرات بازدیدکنندگان قرار دهید تا بتوانند برای شما کامنت بگذارند. در آن دفتر، حتما شماره تماس و راه های ارتباطی از مخاطب بخواهید. اگر مخاطبی قصد خرید اثری را دارد آن را راهنمایی کنید که چطور می تواند اثر هنری شما را خریداری کند. اجازه ندهید انرژی جسمی و روانی تان کاهش یابد چرا که برگزاری گالری به شما تا روز آخر احتیاج دارد.

اختتامیه گالری

در روز اختتامیه، از بزرگان هنر دعوت کنید تا در گالری حضور پیدا کنند. در این روز متنی برای سخنرانی و قدردانی آماده کنید. لوح تقدیر برای روز اختتامیه تهیه کنید. از بزرگان هنر بخواهید که سخنرانی کنند. در این روز از منتقدان دعوت کنید تا به نقد و بررسی آثار به شکل منصفانه و بی طرف بپردازند. از حضار دعوت کنید که نظراتشان را حتا نظرات غیر کارشناسانه بیان کنند.

پایان زمان برگزاری گالری، پایان واقعی آن نیست بلکه تازه شروع کار شماست. باید روی خودتان متمرکز شوید. خبر برگزاری گالری و نقد و بررسی ها را در خبرگزاری ها و مجلات آنلاین و آفلاین منتشر کنید. برند هنری تان را تقویت کنید و خود را برای گرفتن سفارش و فروش آثار آماده کنید.

آنچه گذشت ...

در این جستار تلاش کردم مسیر برگزاری گالری از ابتدا تا انتها را ترسیم کنم و راهنمای کاملی برای برگزاری گالری هنری ارائه دهم که شما به عنوان هنرمند بتوانید مسیر راه تان را برنامه ریزی کنید و گالری تان را برگزار کنید.

 پس از پایان زمانی گالری و ماه هایی پس از آن خوب است که نتایج برگزاری نمایشگاه هنری را بررسی ببینید با برگزاری این گالری چه چیزهایی به دست آوردید و چه چیزهایی برداشت کردید. آیا توانستید مخاطبان هدفتان را تحت تاثیر قرار دهید؟ آیا آنها را جذب کردید؟ این گالری چه مزایایی برای شما داشت و خروجی تان چه بوده است؟ بعد از جمع آوری و بررسی آماری و نتیجه گیری می توانید خودتان را برای گالری بعدی و پیشرفت های بعدی آماده کنید.