چگونه کاریزماتیک باشیم؟

چگونه کاریزماتیک باشیم؟

کاریزماتیک بودن چیست؟

‏کاریزما، در اصل از کلمه یونانی “چاریس” گرفته شده که به قدرت یا استعداد اعطا شده از سوی الهه یا آفریننده اشاره دارد. خوشبختانه علم ثابت کرده جذاب و کاریزماتیک بودن لزوماً یک ویژگی ذاتی نیست و مانند بسیاری از مهارت ها، می توان آن را با تمرین مداوم توسعه داد. افراد کاریزماتیک دارای چندین ویژگی هستند. آن ها بدون زحمت مخاطبان و مردم را با انرژی و شخصیت پر جنب و جوش خود جذب می کنند. برای خواندن دیگر مقالات اجتماعی و روانشناسی اینجا کلیک کنید.
‏تحقیقات در علم روانشناسی اجتماعی و ارتباطات، رفتار ها و ویژگی های خاصی را شناسایی کرده که به کاریزماتیک بودن کمک می کند. این ها شامل زبان بدن، گوش دادن، توانایی گفتن داستان های جذاب و علاقه واقعی به دیگران است. با تمرین و تقویت این مهارت ها، افراد می توانند جذابیت و تأثیرگذاری خود را در تعاملات اجتماعی و حرفه ای افزایش دهند.
‏علاوه بر این، هوش هیجانی نقش مهمی در ایجاد کاریزما دارد. توانایی درک و مدیریت احساسات، همدلی با دیگران و ایجاد ارتباطات بین فردی قوی، کلید اصلی کاریزماتیک بودن است. همچنین، پرورش هوش هیجانی از طریق خودآگاهی و همدلی هم می تواند به طور قابل توجهی، تأثیرگذاری فرد را افزایش دهد.

کاریزماتیک بودن چیست؟

کاریزماتیک بودن چیست؟

علم و استراتژی های کاریزماتیک بودن

‏همه ما شاهد حضور فریبنده یک رئیس یا رهبر در محیطی بوده ‌ایم، کسی که بدون زحمت می ‌تواند مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد، احساسات، الهام و انگیزه را در همه حاضران برانگیزد. در حالی که این افراد ممکن است در زمینه های مربوطه خود متخصص باشند که تخصص آن ها به تنهایی تأثیر قابل توجهی را بر دیگران می گذارد.
‏افراد با نفوذی مانند این ها دارای یک ویژگی تحسین برانگیز هستند، آن هم جذابیت است. ممکن است برخی افراد فکر کنند که جذابیت موضوعی ذاتی است، اما آیا واقعاً می توان جذابیت را پرورش داد؟ آیا می توان کاریزماتیک بودن را از طریق تمرین هدفمند تقویت کرد؟ بیایید بررسی کنیم که علم در مورد جذابیت و کاریزما چه چیزی را آشکار می کند و چگونه می توان خود را با این مهارت های افراد تأثیرگذار توسعه داد.

علم و استراتژی های کاریزماتیک بودن

علم و استراتژی های کاریزماتیک بودن

‏ویژگی فرد کاریزماتیک

محققان سال های زیادی را به مطالعه اثرات جذابیت و کاریزماتیک بودن اختصاص داده‌ اند تا بتوانند به ویژگی های یک فرد کاریزماتیک پی ببرند. مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد این را به دو ویژگی کلیدی محدود کرد: تأثیر پذیری و دوست داشتنی بودن.
در این مطالعه، جذابیت و خوش برخوردی به ‌عنوان در دسترس بودن عواطف برای کاریزماتیک ها تعریف شد. افراد کاریزماتیک اغلب خندان دیده می شوند، در تعامل با طیف متنوعی از شخصیت ها ماهر هستند و حتی در انتقال آرامش به دیگران مهارت دارند.

‏افراد جذاب معمولاً ویژگی های زیر را نشان می دهند:

  • ‏حس کارآمدی را از خود ساطع می کنند.
  • ‏آنها دارای مهارت های اجتماعی قوی هستند و در ارتباطات کلامی و غیرکلامی عالی هستند.
  • اغلب رفتار های کمی غیر متعارف از خود نشان می دهند.
  • آن ها واقعاً دوست داشتنی هستند.
‏ویژگی فرد کاریزماتیک

‏ویژگی فرد کاریزماتیک

راهکار هایی برای تقویت کاریزماتیک بودن

برای تقویت کاریزمای خود لازم نیست چرب زبان باشید و خود را فرد دیگری نشان دهید، فقط کافی است مهارت های زیر را در سبک ارتباطی خود بگنجانید تا گرمای حضور و احساس جذابیت را در خود افزایش دهید:

1. بیشتر لبخند بزنید

‏ اگر می‌خواهید مردم احساس خوشایندی کنند و احساس تعلق در اطراف شما داشته باشند، به خود اجازه لبخند زدن بدهید، لبخندی کاملا واقعی. اگر زیاد اهل لبخند زدن نیستید، همین حالا دست به کار شوید و جلوی یک آینه بایستید. آنقدر لبخند زدن را تمرین کنید تا کاملا واقعی بنظر برسد.

2. تماس چشمی برقرار کنید

‏درگیر شدن با چشمان دیگران می تواند یک ارتباط قدرتمند ایجاد کند. حفظ تماس چشمی نشان ‌دهنده توجه و صداقت شما است. محققان کشف کرده اند که تماس مستقیم چشمی، بخشی از مغز را فعال می کند که با بهبود روابط اجتماعی مرتبط است. مطالعات نشان داده‌اند که برقراری ارتباط چشمی با افراد می ‌تواند باعث شود که او شما را جذاب، شایسته و دوست ‌داشتنی بداند. بنابراین، اگر قصد دارید کاریزمای خود را افزایش دهید، حفظ ارتباط چشمی مستقیم، بازده قابل توجهی را در کاریزماتیک بودن شما ارائه می دهد.

‏علاوه بر این، حرکات دست نقش مهمی در برقراری ارتباط موثر دارند. هنگامی که برای تأکید، برجسته کردن یا نشان دادن ایده ها استفاده می شود، حرکات دست می تواند تأثیر ارتباطات شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. وقتی از حرکات دست برای تأکید استفاده شود، همان بخش ‌هایی از مغز را درگیر می ‌کند که گفتار را پردازش می نماید.

3. بدون قضاوت گوش کنید

به هیچ عنوان صحبت فرد را قطع نکنید، چون قطع کردن صحبت یک شخص، نشان دهنده بی احترامی و نشان دهنده عدم گوش دادن و توجه شما به او است. همچنین از این فرض که می دانید فرد قرار است بعداً چه بگوید خودداری کنید. اگر متوجه شدید که نسبت به آنچه می شنوید واکنش احساسی نشان می دهید، آگاه باشید و در طول مکالمه قضاوت خود را رها کنید.

4. مهارت های گوش دادن فعال خود را تقویت کنید

از برنامه ریزی پاسخ خود در حین گوش دادن خودداری کنید، زیرا مانع گوش دادن فعال می شود. گوش دادن دقیق را از طریق زبان بدن مثبت نشان دهید، مانند لبخند زدن، تکان دادن سر، و استفاده از صداهای تأیید کننده مانند بله، درسته، اوهوم.

تبلیغ کتاب سرزمین داستان

از بررسی زمان، بی قراری یا استفاده از تلفن خودداری کنید، زیرا این اقدامات می تواند نشانه بی علاقگی باشد. از دادن نصیحت ناخواسته خودداری کنید. اگر می‌خواهید پیشنهادی ارائه دهید، با پرسیدن «می‌توانم پیشنهادی بدهم؟» اجازه بگیرید. این نشان دهنده درک و احترام به دیدگاه گوینده است.

راهکار هایی برای تقویت کاریزماتیک بودن

راهکار هایی برای تقویت کاریزماتیک بودن‏5. شوخ طبع بودن

یک شخصیت کاریزماتیک اغلب از شوخ طبعی برای غلبه بر محدودیت ها و کاهش تنش استفاده می کند و باعث ایجاد راحتی در ارتباطات می شود. بامزه بودن یک مهارت اجتماعی ضروری است. نکات مهم در مورد بامزه بودن را تمرین کنید تا جذابیت خود را افزایش دهید.

‏6. کنترل کردن و توانایی رهبری احساسات خود

کنترل کردن احساسات و عواطف یکی از ویژگی های مهم کاریزما است؛ یعنی با وارد کردن نظم و انضباط در زندگی خود، مانند ورزش منظم، دوش آب سرد، یوگا، تغذیه سالم و حفظ یک برنامه خواب ثابت، کنترل کاریزماتیک بودن را پرورش دهید.

‏7. رفتار برابر داشته باشید

یک شخصیت کاریزماتیک، با همه صرف نظر از موقعیت، به یک اندازه ی متعادل رفتار می کند و صمیمیت و احترام را نشان می دهد. همچنین با همه خوش برخورد و مهربان است.

اصول کاریزماتیک بودن

‏تحقیقات نشان داده وقتی افراد یک الگویی را پیش بینی می کنند و با سوالات غیر منتظره و غیر معمول مواجه می شوند، مراکز یادگیری و حافظه مغز را تحریک می کنند. آزادسازی دوپامین، دو هدف رمزگذاری تجربه جدید در حافظه و ترغیب مغز به جستجوی محرک های مشابه را دنبال می کند؛ بنابراین، اگر هدفتان این است که مردم شما را به خاطر بسپارند، شروع گفتگوی غیرمنتظره و جذاب می تواند یک استراتژی عالی باشد.

‏علاوه بر این، پذیرش آسیب پذیر بودن هم می تواند به طور قابل توجهی توانایی شما را در برقراری ارتباط با دیگران افزایش دهد. خواه اعتراف به چیزی باشد یا به اشتراک گذاشتن یک نگرانی. در واقع این موضوع می تواند تمایل بیشتری را در افراد برای ارتباط با شما ایجاد کند.

اصول کاریزماتیک بودن

اصول کاریزماتیک بودن

‏پس به طور کلی باید گفت، کاریزما نیرویی است که افراد را به سمت خود می کشد و یک فرد کاریزماتیک توانایی زیادی در جذب اطرافیان دارد. ‏کاریزما فقط به این معنا نیست که جذاب یا برون‌گرا باشید؛ در واقع این در مورد تجسم اصالت و همدلی است.

کاریزماتیک بودن، بازتابی از نور درونی درخشان است و قلب ها و ذهن ها را مجذوب خود می کند. این توانایی الهام بخشیدن، ارتقاء بخشیدن و به جا گذاشتن اثری ماندگار در جهان است. پذیرفتن کاریزما به معنای در آغوش کشیدن قدرت برای غنی کردن زندگی اطرافیانتان است و هر کجا که می روید، ردپایی از مثبت و گرما را پشت سر بگذارید.

مشاوره: مهندس فرشید خیرآبادی

نویسنده: مینا اخوی

5/5 - (3 امتیاز)