نحوه گرفتن عکس پرتره با گوشی موبایل

نحوه گرفتن عکس پرتره با گوشی موبایل

ممکن است شماهم به عنوان یک بیگینر این سوال برایتان پیش بیاید که نحوه گرفتن عکس پرتره با گوشی موبایل چگونه است؟ امروزه دیگر مساله این نیست که با چه دوربینی عکاسی می کنید چرا که دوربین گوشی شما آنقدر ارتقا یافته است که مساله اصلی استفاده از آن، قوه تخیل و سواد بصری شماست. همچنان که قلم داشتن شما را نویسنده نمی کند، دوربین داشتن هم شما را عکاس نمی کند. دوربین موبایل شما همراه با چند اپ موبایل مناسب می تواند گوشی شما را به همراه ترین و بهترین دوربین تبدیل کند؛ چرا که بهترین دوربین دوربینی است که همیشه همراه دارید. حال که این مقدمات را بیان کردیم یک راست به سراغ یکی از گونه های عکاسی با موبایل می رویم تا هم با آن بهتر آشنا شویم و هم بتوانیم بهترین استفاده را از دوربین اسمارت فون خود ببریم.

عکاسی پرتره با موبایل

عکاسی پرتره با موبایل

عکاسی پرتره با موبایل

میدانیم که عکاسی پرتره از قدیمی ترین و رایج ترین گونه های عکاسی بوده و حالا نیز ادامه دارد. صنعت تجهیزات عکاسی تمرکز زیادی روی آن داشته و از وسایل نور پردازی گرفته تا لنز های مناسب برای اینکار را تولید و در دسترس قرار داده است. اما برای دوربین اسمارت فون چطور؟

بله! تجهیزات خوبی هم برای موبایل شما فراهم شده است از پایه نگهدارنده گرفته تا نور پردازی و از همه مهمتر اپ های عکاسی بسیار مناسب و توانمند کننده که آنها را در مقالاتی هم معرفی می کنیم و هم در دسترس شما قرار می دهیم. اینجا می خواهیم چند باید و نباید برای بهبود هنر عکاسی پرتره با موبایل را یاد آور شویم.

ترفندهای مهم گرفتن عکس پرتره با گوشی

ترفندهای مهم گرفتن عکس پرتره با گوشی

ترفندهای مهم گرفتن عکس پرتره با گوشی

1- نور را نرم کنید: با رفلکتور ها یا پخش کننده ها یا تکه ای پارچه تلاش کنید شدت نور را تحت کنترل بگیرید. نیاز نیست تجهیزات گران قیمت خریداری کنید، مهم است که نور را پخش و جلوی تیزی آنرا بگیرید. چرا که نور شدید سایه های شدید ایجاد می کند و نمی توان آنرا مهار کرد پس باید نور شدید را نرم کنید.

2- نوردهی را برای تنالیته‌های پوست تنظیم کنید: من در اغلب موارد از یک اپلیکیشن برای عکاسی استفاده میکنم چرا که اپلیکیشن از پیش نصب شده روی اسمارت فون شما توانایی تنظیمات کافی را ندارد که اجازه دهد فوکوس و نوردهی را به‌صورت مجزا کنترل کنید. اپ من برای عکاسی پرتره با موبایل Manual Camera: DSLR Camera Pro است. کنترل نوردهی را توسط Manual Camera دقیقا روی روشن‌ترین بخش پوست سوژه تنظیم کرده و بعد بقیه تنظیمات را انجام دهید.

3- بکگراند عکس هر چه ساده تر بهتر: هیچ چیز به اندازه پس زمینه شلوغ نمی تواند تمرکز از سوژه را بگیرد. کاری نکنید که چشم بیننده مدام در کادر عکس بچرخد و نتواند روی سوژه مهم متمرکز شود. پس‌زمینه‌های با رنگ خنثی بهترین انتخاب هستند، شخصا داشتن فضای خالی درون کادر یا فضای منفی را حتما توصیه می کنم. کل کادر را پر نکنید.

4- چشم سوژه را حتما در فوکوس قرار دهید: بدون کوچک‌ترین شکی چشم های سوژه اصلی‌ترین المان در یک عکس پرتره‌ی موبایلی هستند. پس حتما مطمئن شوید که چشمان (یا حداقل چشمی که به لنز دوربین نزدیک‌تر است) در فوکوس کامل قرار گیرد. چشمان پنجره‌ای به‌ درون روح سوژه‌ی عکاسی است.

عکس پرتره با گوشی هوشمند

عکس پرتره با گوشی هوشمند

عکس پرتره با گوشی هوشمند

5- از فیلترهای متمایز مناسب استفاده کنید یا اصلا استفاده نکنید: شخصا تمایل چندانی به استفاده از فیلتر هایی که مثلا در اینستاگرام یا تیک تاک هستند ندارم. تجمل کمتر زیبایی بیشتر. یادتان باشد فیلتر ها زود از مد می روند. اما اگر خیلی نیاز به این دستکاری ها دارید من توصیه می کنم از پریست های ادوب فوتوشاپ لایت روم استفاده کنید.

تبلیغ کتاب سرزمین داستان

6- ابتدا با سوژه ارتباط برقرار کنید: پیش از جلو پریدن و عکاسی کردن، تلاش کنید ابتدا ارتباطی کوتاه با سوژه برقرار کنید (البته اگر سوژه از آشنایان قبلی شما نیست). هر چه در مرحله ارتباط گیری و اعتماد سازی موفق‌تر باشید پرتره‌های موبایلی شما بهتر خواهند شد.

7- بیش ‌از حد نزدیک نشوید: به‌اندازه‌ی طول یک دست از سوژه‌ی خود فاصله بگیرید. بیش ‌از حد نزدیک نشوید. لنز کوچک دوربین اسمارت فون تقریبا معادل عکاسی با یک لنز واید ۲۲ میلی‌متری است. لنزهای واید در محدوده‌ی نزدیک‌تر از ۶۰ سانتی‌متر اجزای صورت را دچار کج‌نمایی (Distort) می‌کنند. پس فاصله‌ی خود را حفظ کنید. دوربین موبایل شما به لنز تله مجهز نیست و لنز تله بهترین لنز برای عکاسی پرتره است (منظورم لنز تله عکاسی حیات وحش نیست!).

برای دانلود اپ عکاسی اینجا کلیک کنید

عکاسی پرتره با موبایل در خانه

8- کادر عکس را در محل مفاصل قرار ندهید: به‌عنوان یک قانون کلی در عکاسی پرتره با موبایل بهتر است برش تصویر روی محل مفاصل (گردن، کمر، زانوها یا مچ پا) قرار نگیرد. این کار تصویری ناخوشایند ایجاد می‌کند. همیشه کراپ یا برش عکس را کمی بالاتر یا پایین تر از مفاصل در نظر بگیرید. کله ی سوژه را نصف نکنید. بریدن جمجمه سوژه در کراپ عکس شما زیبا نیست.

9- هرگز از زوم دیجیتال استفاده نکنید: اگر قصد دارید نزدیک شده و کادر تصویر را با صورت کاراکتر پرکنید بهتر است این کار را پس از عکاسی با برش دادن عکس در مراحل ویرایش انجام دهید. تقریبا تمام اپلیکیشن‌های ویرایش عکس ابزاری را برای کراپ عکس دارند. ابعاد یا رزولوشن عکس‌های موبایل به‌قدر کافی بزرگ است که بتوان آن را برش داد.

10- دست از تلاش نکشید: گیرا و الهام‌بخش کردن عکس‌های پرتره‌ی موبایلی کار ساده‌ای نیست. به‌هیچ‌وجه. بزرگان عکاسی حتا پس از ۳۰ سال عکاسی هنوز در حال یادگیری و رشد هستند! برای عکاسی پرتره موبایلی ابتدا روی دوستان و خانواده‌ی خود تمرین کنید. سپس به سراغ غریبه‌ها بروید. هرچه بیشتر عکس بگیرید این کار برایتان ساده‌تر خواهد شد. پس شروع کنید!

ترجمه: مهندس ارشد فرشید خیرآبادی

5/5 - (2 امتیاز)