افزایش خلاقیت و رابطه جنسی

افزایش خلاقیت و رابطه جنسی

چه ارتباطی بین نیاز جنسی و رشد خلاقیت وجود دارد؟

شاید این سوال هم برای شما پیش آمده باشد که افراد خلاق چرا نیاز جنسی بالایی دارند. نیاز جنسی، همواره از قوی ترین خواسته های انسانی است که اگر به این نیاز به درستی پاسخ داده شود، انسان چه از لحاظ جسم و چه از لحاظ فکر و روح، قوی تر خواهد بود. زمانی که این نیاز برآورده شود، فرد شجاعت، اراده و قدرت خلاقیت ناشناخته ای را پیدا می کند. پس اگر از این نیرو در راستای اهداف مثبت استفاده شود، قطعا از لحاظ قدرت فکری به درجات بالایی خواهید رسید.

هورمون تستوسترون چیست و چه تاثیری در خلاقیت دارد؟

یکی از هورمون هایی که هم در بدن زنان ترشح می شود و هم مردان، هورمون تستوسترون است. تستوسترون، هورمون حیاتی آندروژن، نقش مهمی در تحریک اسپرماتوژنز و ایجاد خصوصیات جنسی ثانویه در مردان دارد. در زنان، تستوسترون به عنوان پیش ساز استروژن عمل کرده و اثرات آندروژنیک و آنابولیک را در هر دو جنس نشان می دهد.

رشد خلاقیت با ترشح هورمون تستوسترون

رشد خلاقیت با ترشح هورمون تستوسترون

تستوسترون هورمونی است که نقش مهمی در فرآیند های فیزیولوژیکی مختلف از جمله رشد و خلاقیت دارد که رابطه بین ترشح تستوسترون و این جنبه ها پیچیده و چند وجهی است.

تستوسترون در تنظیم متابولیسم و حفظ سطح کلی انرژی نقش دارد که می تواند به طور غیر مستقیم بر رشد و تکامل خلاقیت تأثیر بگذارد. همچنین مطالعات نشان داده اند که سطح تستوسترون ممکن است با جنبه های خاصی از عملکرد شناختی، از جمله توانایی های فضایی، روانی کلامی و تفکر خلاق مرتبط باشد.

زمانی که هورمون های تستوسترون فعال باشند و ترشح شوند در حد زیاد باعث افزایش میل جنسی شده و همین موضوع خلاقیت در فرد را افزایش می دهد. در واقع یکی از دلایل خلاقیت در افراد بالا بودن این هورمون است که اگر در بدن زیاد ترشح شود، نیاز جنسی هم افزایش می یابد. پس برای اینکه خلاقیت را به منصه ظهور برسانیم و رشد دهیم، نیاز است که این نیاز جنسی را هم ارضا کنیم پس در واقع باید گفت:” سرکوب نیاز جنسی باعث سرکوب خلاقیت ها می شود.”

‏علاوه بر این، لازم به ذکر است که رابطه بین ترشح تستوسترون، رشد و خلاقیت در همه افراد یکسان نیست. سطوح هورمونی می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد و تأثیر تستوسترون بر رشد و خلاقیت می تواند تحت تأثیر استعدادهای ژنتیکی، عوامل محیطی و تفاوت های فردی در حساسیت هورمونی باشد.

هورمون تستوسترون چیست و چه تاثیری در خلاقیت دارد؟

هورمون تستوسترون چیست و چه تاثیری در خلاقیت دارد؟

رشد خلاقیت با ترشح هورمون تستوسترون

‏افزایش تستوسترون می تواند از طریق مکانیسم های مختلفی بر رشد خلاقیت تأثیر بگذارد. تستوسترون، هورمونی که در درجه اول با ویژگی های فیزیکی مرتبط است، بر عملکرد ها و رفتار های شناختی نیز تأثیر می گذارد. تحقیقات نشان می دهد که سطح تستوسترون بالا ممکن است جنبه های خاصی از خلاقیت مانند تفکر واگرا، رفتار ریسک پذیر و انعطاف پذیری شناختی را افزایش دهد.

 

‏1. تفکر واگرا: تستوسترون با افزایش تفکر واگرا که جزء کلیدی خلاقیت است، مرتبط می باشد. تفکر واگرا شامل تولید ایده ها و راه حل های متعدد برای یک مشکل معین است. سطوح بالاتر تستوسترون ممکن است فرآیند فکری گسترده ‌تر را ترویج نموده و منجر به افزایش ایده ‌های خلاقانه شود.

‏2. رفتار ریسک پذیر: تستوسترون با افزایش رفتار ریسک پذیر و تمایل به چالش کشیدن تفکر مرسوم مرتبط است. این تمایل به ریسک ‌پذیری می ‌تواند به کاوش ایده‌ های بدیع کمک کند و فضایی را برای بیان خلاق ایجاد نماید.

‏3. انعطاف‌ پذیری شناختی: افزایش سطح تستوسترون با افزایش انعطاف پذیری شناختی مرتبط است؛ زیرا توانایی تغییر دیدگاه ها و در نظر گرفتن احتمالات مختلف را تسهیل نموده و در نتیجه خلاقیت را تقویت می کند.

تبلیغ کتاب سرزمین داستان
ارضاء نیاز جنسی و رابطه آن با بروز و رشد خلاقیت

ارضاء نیاز جنسی و رابطه آن با بروز و رشد خلاقیت

ارضاء نیاز جنسی و رابطه آن با بروز و رشد خلاقیت

توجه کنید که رابطه جنسی می تواند با موفقیت همراه باشد، موضوعی که کمتر کسی به آن اشاره می کند و قطعا دانستن آن یک درک عظیم و شگفت انگیز است. فرهنگ ما رابطه جنسی را به گونه ای بیان می کند که نیاز به بحث و بررسی نداشته باشد ولی این موضوع جنبه بسیار مهم و حیاتی در سلامت جسم و روح افراد است.

ناپلئون هیل می گوید: “همه افرادی که در حرفه ی خود به شهرت برزگی دست یافتند، همواره تحت تاثیر یک زن بوده و رابطه جنسی عالی داشته اند.”

هورمون هایی که در بدن در حین ارگاسم ترشح می شود، انرژی زیادی به فرد می بخشد که همین مورد می تواند سبب تفکر و خلاقیت نوآورانه شود. اکسی توسین ترشح شده در بدن، سبب آرامش فرد شده و در نتیجه حل مسائل را با تفکر خلاق تر، آسان می نماید. طبق تحقیقاتی که در سال 2010 انجام شد، رابطه جنسی باعث رشد نورون های هیپوکامپ می شود که این نورون تاثیر زیادی در یادگیری مغز دارد؛ از این رو افراد مسنی که هنوز هم در سن بالا رابطه جنسی سالم و منظم دارند، کمتر دچار آلزایمر می شوند.

شاید این موضوع ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده باشد که اگر هورمون تستوسترون بیش از حد در بدن زنان ترشح شود، سبب ناباروری شده و خصوصیات و خصلت مردانه را در زنان زیاد می کند، پس چگونه می توان گفت برای بدن زنان مفید است؟

همان طور که در ابتدای متن هم اشاره کردیم، تستوسترون، یک هورمون استروئیدی و اصلی در بدن ما انسان ها است که در بدن مردان 20 برابر بیشتر از بدن زنان ترشح می شود. این هورمون نقش بسیار مهمی در تعیین جنسیت جنین در هفته هشتم بارداری دارد؛ به همین علت در بدن زنان باردار هورمون تستوسترون افزایش یافته و ممکن است زنان در این دوره با افزایش موی زائد روبرو شوند.

ترشح هورمون تستوسترون در زنان و مردان

ترشح هورمون تستوسترون در زنان و مردان

ترشح هورمون تستوسترون در زنان و مردان

سطح این هورمون در بدن مردان چیزی حدود 300 تا 100 نانو گرم است و در بدن زنان بین 15 تا 70 نانو گرم که معمولا در طول زندگی این هورمون تغییر می یابد. همان طور که هورمون استروژن و پروژستورون برای بدن زنان ضروری است، اگر تستوسترون هم پایین باشد، سبب کاهش میل جنسی، مشکلات باروری، خشکی واژن یا بی نظمی قاعدگی می گردد.

سطح منظم این هورمون برای بدن زنان و مردان بسیار لازم و ضروری است که هر چه در بدن مردان بیشتر باشد، فعالیت آن ها را بهتر نموده و باعث سلامت کلی بدن می گردد. مردان و زنان حتما باید یک رابطه جنسی منظم (حداقل هفته ای دو بار) داشته باشند و در کنار آن رژیم غذایی سالم و ورزش را هم رعایت کنند تا متوجه ظهور خلاقیت ها و افزایش یادگیری شوند.

در آخر یادآور میشویم که نیاز جنسی را دست کم نگیریم و آن را سرکوب نکنیم. بهتر است به دنبال راه حل های مفید باشیم و با ارضاء این نیاز رشد خلاقیت را هر روز افزایش دهیم.

مشاوره: مهندس فرشید خیرآبادی

نویسنده: مینا اخوی

4.4/5 - (7 امتیاز)