چه غذاهایی بخوریم که جوان بمانیم؟

چه غذاهایی بخوریم که جوان بمانیم؟

مواد مغذی برای جوان تر ماندن چیست؟

به جرات می توان گفت که هیچ فردی نمی خواهد پوستی پر از چین و چروک داشته باشد و این موضوع به یکی از بزرگترین دغدغه ها برای بسیاری از بانوان و حتی آقایان تبدیل شده است. اولین چیزی که نشان دهنده جوانی ماست، پوست است که در حال حاضر به جز عمل های زیبایی، روش های غیر تهاجمی بسیار زیادی برای به تعویق انداختن پیری پوست و افزایش کلاژن سازی رواج یافته است.

طبق تحقیقاتی که در حال حاضر انجام شده، رژیم غذایی جز مهم ترین استراتژی ‌های مراقبت از پوست و جلوگیری از پیری آن شناخته شده است. رجانی کاتا (متخصص پوست و عضو هیئت علمی بالینی) بر این موضوع بسیار تأکید می ‌کند که مصرف غذاهای حاوی آنتی ‌اکسیدان‌ ها و خواص ضد التهابی به کاهش نشانه‌ های پیری پوست کمک می کند، اما باید توجه داشته باشید که این تغییرات نمی ‌توانند به یک شبه نمایان شوند و منجر به حذف چین و چروک ها گردند که این نکته مهم، توسط دانشکده پزشکی بیلور و دانشکده پزشکی مک‌ گاورن تأیید شده ‌است.

کاتا می ‌گوید: “وقتی به این فکر می ‌کنید که چگونه با مصرف غذاهای سالم ‌تر به پوستتان کمک کنید، در واقع باید به یک فرآیند طولانی ‌مدت بیاندیشید و اصلا از این چرخه نا امید نشوید. هیچ وقت برای شروع به ایجاد تغییرات در رژیم غذایی دیر نیست، حتی اگر آسیب دائمی به کلاژن( پروتئینی که به انعطاف پذیری پوست کمک می ‌کند) وارد شده باشد.

از دست دادن کلاژن ممکن است به دلیل عوامل متعددی از جمله افزایش سن، تماس با نور خورشید، سیگار کشیدن یا آلودگی اتفاق بیفتد. از طرفی، عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، استرس، خواب و میزان مصرف آب نیز می ‌توانند بر کیفیت پوست تأثیر بگذارند، اما مصرف غذا های مناسب، شرایط بسیار بهتری را برای داشتن پوست خوب ایجاد می کند.

آلیسون تالمن، کارشناس تغذیه و متخصص در این زمینه، می‌گوید: شاید هیچ رژیم غذایی معجزه‌ آسایی وجود نداشته باشد که بتواند فرآیند پیری را به طور کامل متوقف کند، اما داشتن یک الگوی رژیم غذایی سالم قطعا می ‌تواند به بهبود وضعیت پوست کمک نماید.

لازم است به این موضوع هم اشاره کنیم که جوان ماندن و جوان بودن فقط مختص پوست نیست و رابطه بسیار مستقیمی با عملکرد مغز هم دارد. زمانی که شما مغز خود را با انجام یکسری فعالیت ها فعال و آگاه نگه دارید، قطعا بدنی شاداب تر و سرحال تر خواهید داشت که همین موضوع شما را جوان تر از چیزی که هستید، نشان می دهد.

حال اگر می خواهید بدانید چه مواد مغذی برای ما مفید است و خاصیت جوان سازی دارد، با ما همراه باشید تا در ادامه به طور کامل به این موضوع بپردازیم.

غذاهای مفید برای جوان ماندن
غذاهای مفید برای جوان ماندن

چه غذا هایی بخوریم که جوان بمانیم؟

اگر بخواهیم در یک جمله بهترین غذا برای جوان ماندن را نام برد، باید گفت غذا هایی که آنتی‌اکسیدان‌ ها و خواص ضد التهابی دارند، بهترین محافظت را در برابر آسیب اکسیداتیو برای پوست فراهم می‌ کنند؛ ولی نکته جالب و مهم اینجاست که باید بر روی خوردن غذا های کامل و حفظ یک الگوی غذایی متعادل تمرکز داشته باشید .یعنی به جای اینکه به دنبال حذف مواد خوراکی از رژیمتان باشید، بهتر است غذا های واقعی و کامل را به آن بیافزایید که همین کار باعث می ‌شود غذا خوردن مغذی تر و مفید تر باشد و تاثیر آن روی سایر اندام های بدن هم افزایش یابد.

پژوهشگران به این موضوع پی بردند که غذا های دارای چربی ‌های تک ‌غیر اشباع و کاروتنوئید های آنتی ‌اکسیدانی برای جوان بودن بدن مفید هستند. کاروتنوئید ها، رنگدانه ‌های طبیعی هستند که در بسیاری از میوه‌ ها، سبزیجات و قارچ‌ یافت شده و به عنوان آنتی‌اکسیدان‌ ها عمل می ‌کنند که می ‌توانند آسیب ‌های ناشی از رادیکال ‌های آزاد و استرس اکسیداتیو را به حداقل برسانند.

  • زغال اخته

میوه ‌ی زغال اخته یکی از مهمترین میوه هایی است که با نام غذای مغز شناخته می ‌شود. زیرا مزایای بسیاری در طول فرآیند پیری، در مراحل رشد کودکان و در مبارزه با زوال شناختی دارد. از طرفی این میوه سرشار از ویتامین سی است که با افزایش کلاژن سازی، چروک ها را کاهش داده و برای اگزما و حساسیت های پوستی هم مفید است.

  • آووکادو

در یک مجله دارویی زیبایی نشان داده شده، زنانی که به مدت هشت هفته روزانه یک آووکادو میل می کنند، خاصیت ارتجاعی و استحکام پوستشان را افزایش می ‌دهند. البته جالب است بدانید که استفاده از آووکادو به صورت ماسک هم تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و جوان سازی پوست دارد.

  • گوجه فرنگی

گوجه‌ فرنگی غنی از ویتامین C و آنتی ‌اکسیدان های مفید برای پوست است که استفاده از ماسک ترکیبی گوجه فرنگی و ماست به دلیل روشن شدن و کاهش لک های پوستی به شدت محبوب شده است. طی یک آزمایش کنترل‌ شده در سال 2001 نشان داد که مصرف فرآورده های گوجه‌ فرنگی مانند رب، می ‌تواند به مقاوم ‌تر شدن پوست در برابر آسیب‌ های ناشی از نور خورشید کمک کند و باعث مقاوم تر شدن سیستم ایمنی بدن نسبت به آسیب ها هم می گردد.

مواد مغذی برای جوان تر ماندن چیست؟
مواد مغذی برای جوان تر ماندن چیست؟
  • شکلات تلخ

شکلات تلخ با آنتی ‌اکسیدان ‌های خود می ‌تواند از آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت کرده و باعث افزایش جریان خون در زیر پوست شود. اگر به دنبال افزودن شکلات به روتین جوان سازی خود هستید، بهتر است شکلات تلخ بالای 70 درصد را انتخاب کنید تا بیشترین اثرات آنتی ‌اکسیدانی را داشته باشد. توجه کنید شکلات شیری، فواید مشابهی ندارد و با قند بالایش برای پوست و بدن مخرب است.

  • چای سبز

چای سبز با پلی ‌فنول ‌هایش به سلامت روده کمک کرده و از آسیب سلولی جلوگیری می کند. اپی‌گالوکتشین گالات که فراوان ‌ترین ترکیب پلی ‌فنولی در چای سبز است، التهاب پوست را کاهش داده و با باکتری‌ های آکنه مبارزه می ‌کند. از طرفی چای سبز خاصیت چربی سوزی و لاغری دارد و برای افرادی که به دنبال تناسب اندام هستند مفید است.

بهترین خوراکی ها برای جوان تر ماندن چیست؟

  • ماهی

ماهی ‌های چرب مانند سالمون و ساردین که حاوی اسید های چرب امگا  ۳  بسیار بالایی هستند، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش داده و منبع خوبی از پروتئین هستند که می ‌تواند به کاهش علائم پیری کمک کند. به گفته یکی از بزرگترین متخصصان پوست، مصرف پروتئین بدون چربی کافی با افزایش سن مهم است و ممکن است از کاهش توده عضلانی در طول فرآیند پیری جلوگیری کند.

  • انواع آجیل و مغز ها

بادام نیز یکی از غذاهای مورد علاقه متخصصان پوست برای مقابله با پیری است و منبع عالی از چربی ‌های سالم و فیبر است. آجیل ‌ها هم همانند میوه ها قابلیت استفاده ی چند منظوره دارند یعنی می‌ توانید آن ‌ها را در اسموتی‌ ها و معجون استفاده کرده یا حتی به ‌عنوان میان‌ وعده میل کنید. طبق آخرین تحقیقات انجام شده در سال 2021، محققان دریافتند زنانی که روزانه بخشی از ویتامین ها، اسید های چرب مفید و ویتامین هایشان را از آجیل ها دریافت می کنند، علاوه بر داشتن اندامی متناسب پوست بسیار شفاف تری هم دارند.

  • سبزیجات

معمولا بیشتر سبزیجات غنی از مواد مغذی بوده و حاوی کالری بسیار کمی هستند. سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که به کاهش خطر بیماری‌ های قلبی، آب مروارید و برخی انواع سرطان کمک می کنند. همچنین، بسیاری از سبزیجات دارای کاروتنوئید های فراوانی مانند بتاکاروتن و لیکوپن هستند. تحقیقات نشان می‌ دهد رژیم غذایی که حاوی مقادیر مناسبی از کاروتنوئید ها است، از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید که عامل اصلی پیری زودرس پوست است، محافظت می کند. کدو حلوایی و سیب زمینی‌های شیرین، بهترین و اصلی ترین منابع بتاکاروتن ها هستند.

مشاوره: تیم تحریریه مجله زنان

نویسنده: مینا اخوی

Rate this post