آشنایی با بیماری کبد چرب

آشنایی با بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب یعنی تجمع چربی یا تری گلیسیرید در سلول های کبدی یا هپاتسید هاست. این تجمع اول بصورت ذرات کوچک یا واکوئل های کوچک چربی است که این ذرات بهم می پیوندند، هسته را کنار می ‌گذارند، تمام سلول را در بر می‌ گیرند و نهایتا هم می‌ توانند به نکروز سلول های کبدی و به کشته شدن آن ها منجر شوند.

بیماری های کبد چرب به دو قسمت تقسیم می ‌شوند:
۱-در درجه‌ اول فقط تجمع چربی در کبد است که به آن ها هپاتو استئونیس می‌گویند؛ یعنی فقط چربی در کبد وجود دارد.
۲- در مورد دوم، تجمع چربی به همراه التهاب است. التهاب سلول های کبدی که به آن استئاتوهپاتیت Steatohepatitis می‌ گویند؛ یعنی هپاتیت یا التهاب سلول های کبدی به همراه تجمع چربی.

عوامل کبد چرب

عوامل کبد چرب

عوامل اصلی ایجاد کبد چرب چیست؟

زمانی، بیشترین میزان کبد چرب در افرادی که الکل مصرف می‌کردند، دیده می‌ شد. موادی وجود دارد که برای سلول های کبدی سمی بوده و می ‌توانند ایجاد چربی کنند؛ همچنین دارو هایی هستند مثل تتراسایکلین، دارو های ضد ویروس، پردنیزولون و کورتون ها می ‌توانند کبد را چرب کنند.

منظور از کبد چرب به طور کلی یعنی کبد چرب غیر الکلی که در اثر این عوامل ذکر شده اتفاق نیافتاده بلکه در اثر تجمع چربی یا تری گلیسرید در سلول های کبد چرب به وجود آمده است.

امروزه اولین عامل بیماری مزمن کبد در کشور های صنعتی و یا کشور هایی که از روش زندگی طبیعی و مصرف غذا های طبیعی به دور افتاده اند کبد چرب شناخته شده و میزان این بیماری هم رو به افزایش است.

درکشور های صنعتی، فعالیت های بدنی کم، غذا ها مصنوعی و تغذیه بد و ناسالم است. در نتیجه بیماری کبد چرب به عنوان اولین بیماری مزمن مورد توجه قرار گرفته است.

مقایسه کبد سالم با کبد چرب

مقایسه کبد سالم با کبد چرب

گفته می‌ شود ۶۰ تا ۷۰ درصد افرادی که دچار اضافه وزن یا چاقی مفرد هستند، دچار بیماری کبد چرب هستند. هر چند این بیماری فقط مختص به افراد چاق نیست، بلکه در افراد لاغر هم دیده می ‌شود؛ به خصوص افرادی که چربی اطراف شکم و کمر دارند. اگر کمر بزرگ است و چربی دور آن جمع شده نشانه ی آن است که اعضای داخل شکم و داخل سینه هم دورشان تجمع چربی وجود دارد؛ در نتیجه فرد می ‌تواند به ظاهر لاغر باشد ولی ناسالم. چربی که در اطراف قلب و سایر اعضای داخلی وجود دارد، باعث می شود این فرد هم دچار کبد چرب شود.

در افرادی که دیابت دارند این بیماری شایع تر است که در ادامه به این بیماری خواهیم پرداخت. بیماری کبد چرب، بیماری ساده و خوش خیمی نیست! در گذشته پزشکان مشاهده می کردند آنزیم های کبدی بالاست و آزمایش اوجرسان یا سونوگرافی داده می‌ شد و می ‌گفتند که کبد چرب است و هیچ اشکالی ندارد.

آیا کبد چرب باعث مرگ می شود؟

امروزه مشاهده شده که این بیماری در درجات مختلف می ‌تواند جلو برود و نهایتا به التهاب کبد، هپاتیت و در نتیجه به سیروز کبدی منتهی شده و می تواند سبب ایجاد سرطان کبد هم شود، چرا که تجمع چربی در کبد بعد از مدتی فعل و انفعالات التهابی را فعال می ‌کند. عوامل التهاب هایی مثل سیتوکین ها که وظیفه‌ شان ایجاد التهاب است فعال می ‌شوند. به این پروسه هم با جزئیات بیشتر در ادامه اشاره خواهیم کرد.

بیشتر التهابات کبدی که استئو هپاتیت نامیده می شود باعث مختل کردن فعالیت های حیاتی کبد شده، التهاب پیشرفته منجر به مرگ یا نکروز سلول های کبدی می ‌شود، بافت فیبروز یا فیبری در اثر نکروز سلول های کبدی شروع به ساختن می کند و در نتیجه سیروز کبدی به وجود می‌آید.

چنان که می ‌دانید سیروز کبدی یا هر نوع التهاب دیگری زمینه را برای ایجاد سرطان را بالا می ‌برد؛ پس بیماری کبد چرب، بیماری ساده و خوش خیمی نیست باید با جدیت با آن برخورد شود به خصوص امروزه عامل شماره یک بیماری های مزمن کبدی و از هپاتیت های ویروسی، کم کاری و یا بد کاری کبد در اثر مصرف الکل هم کوی سبقت را بوده است. تاکیدم بر این خاطر است که بگوییم این مسئله خیلی اهمیت دارد و باید خوانندگان عزیز به آن بیشتر توجه نمایند.

تالیف: تیم تحریریه مجله زنان

ویراستاری: مینا اخوی

5/5 - (1 امتیاز)