پوست زرد چیست و 5 راه ساده برای درمان آن

پوست زرد چیست و 5 راه ساده برای درمان آن

پوست شما می تواند بازتابی از سلامت کلی بدن شما باشد. پوست زرد ، رنگ پریده به نظر می رسد و فاقد درخشندگی معمول است. داشتن پوست زرد می تواند به دلیل سبک زندگی، دلایل محیطی یا پزشکی ایجاد شود. با این حال، در بیشتر موارد، می توان آن را با موفقیت درمان کرد. در این مقاله به پوست زرد چیست و 5 راه ساده برای درمان آن را برای شما آورده ایم.

پوست زرد چیست؟

پوست زرد به طور کلی به پوستی گفته می شود که ظاهر طبیعی و سالم خود را از دست داده باشد. که اغلب در پوست صورت مشاهده می شود. رنگ پوست ممکن است کدر، رنگ پریده و زرد به نظر برسد. شبیه به آنچه که اغلب برای پوست افراد در شرایط آب و هوایی اتفاق می افتد .

چه عواملی باعث تیرگی پوست می شود ؟

چه عواملی باعث تیرگی پوست می شود ؟

پوست زرد بخشی طبیعی از روند پیری نیست. ناشی از عوامل داخلی و یا خارجی است که در بسیاری از موارد قابل درمان است. در زیر به بررسی برخی از شایع ترین علل زردی پوست می پردازیم .

کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی می تواند ناشی از بیماری زمینه ای یا صرفاً به دلیل کمبود غذاهای غنی از مواد مغذی در رژیم غذایی شما باشد . زمانی که رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی باشد، می‌تواند تأثیرات منفی دومینویی داشته و به مرور زمان پوست را سفید و بی روح کند. و از آنجایی که پوست شما مهمترین اندام بدن است، برای عملکرد بهینه و شادابی به مواد مغذی نیاز دارد .

فشار و استرس

متاسفانه استرس مزمن در زندگی امروزی بسیار رایج است. استرس می تواند آسیب جدی به پوست ما وارد کند، و البته به بدن و ذهن. بدن ما در پاسخ به استرس، کورتیزول تولید می‌کند که می‌تواند جریان خون را به پوست کاهش دهد و ظاهری بی‌ضعف ایجاد کند.

کم خوابی و آثار آن بر پوست

کم خوابی یا بی خوابی

خواب کافی فواید زیادی دارد. فرآیندهای بیولوژیکی حیاتی در طول زمان خواب و استراحت اتفاق می‌افتد . در اصل بدن به حالت تعمیر می رود. و این شامل پوست نیز می شود. در هنگام خواب پوست کلاژن تولید می کند و آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش را در هنگام خواب ترمیم می کند . مزایای خواب برای پوست فوق العاده مهم است. هنگامی که شما به طور مزمن دچار کمبود خواب هستید، بدن استراحت لازم برای اجرای این فرآیندهای ترمیم را ندارد، که می تواند منجر به علائم پیری زودرس و همچنین پوست بی رنگ شود.

ممکن است در طول ماه های سرد زمستان یا در دوره های پرمشغله در محل کار، زمان بیشتری را در داخل خانه سپری کنیم . این می تواند میزان ویتامین D دریافتی از نور خورشید را کاهش دهد که یک ماده مغذی ضروری برای سلامت پوست است. فقدان هوای تازه و نور خورشید همچنین می تواند منجر به از دست دادن ظاهر شاداب و سالم پوست شود که با گذراندن وقت در طبیعت همراه است و منجر به زردی پوست می شود.

کم آبی بدن و تاثیر آن روی پوست

کم آبی بدن

همه می دانیم که درصد زیادی از بدن (تقریباً 60٪ ) از آب تشکیل شده است. علاوه بر این، بسیاری از عملکردهای بیولوژیکی به هیدراتاسیون کافی و آب نیاز دارند. بنابراین وقتی بدن کم آب می شوید، می توانید شروع به احساس و مشاهده اثرات جانبی منفی آن کنید. یکی از این عوارض ، لاغری پوست است، بدون اینکه به کاهش خاصیت ارتجاعی و چاق شدن پوست اشاره کنیم .

آلودگی هوا

تحقیقات نشان می دهد که آلودگی هوا باعث تولید رادیکال های آزاد می شود که به پوست آسیب می رساند. رادیکال‌های آزاد واکنشی به نام استرس اکسیداتیو را تحریک می‌کنند که می‌تواند منجر به ناهمواری رنگ پوست، چین و چروک، سد پوستی تحریک‌شده و ظاهری زرد شود.

تاثیر آلودگی بر پوست

به درستی از پوست خود مراقبت نمی کنید

پوست ما روزانه در معرض استرس های محیطی قرار می گیرد. بنابراین، هنگامی که روال مراقبت از پوست ما وجود ندارد یا محصولاتی با فرمول ضعیف استفاده می شوند، پوست شما شروع به نشان دادن علائم زردی می کند. عادات نامناسب مراقبت از پوست مانند نشستن صورت در شب برای از بین بردن آلودگی روزانه، حذف SPF روزانه یا گذراندن زمان زیاد در آفتاب نیز می‌تواند تأثیرات مضری بر پوست شما داشته باشد و منجر به تغییر رنگ پوست شود.

 

5 راه ساده برای درمان پوست زرد

خوردن مواد مغذی برای پوست

میوه و سبزیجات فراوان بخورید

از آنجایی که پوست ما بزرگترین اندام ماست، مهم است که یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی کامل مانند میوه ها و سبزیجات تازه داشته باشیم. این تضمین می کند که مواد مغذی کافی وجود دارد تا سلول های پوست شما عملکرد مطلوب را حفظ کنند .

همچنین غذاهای ناسالم را که بسیار فرآوری شده، مملو از قندهای تصفیه شده و روغن های ناسالم هستند ، حذف کنید.

علاوه بر یک رژیم غذایی سالم، یک مکمل ویتامین همچنین ممکن است در مبارزه با زردی پوست مفید باشد تا به پر کردن شکاف های تغذیه ای کمک کند. با این حال، آنها هرگز نباید جایگزین یک رژیم غذایی سالم شوند، اینها فقط مکمل هستند.

آنتی اکسیدان های موضعی را به پوست خود بمالید

تحقیقات نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به داشتن ظاهری سالم کمک کنند و هرچه بیشتر از داخل و خارج مصرف کنید، بهتر است. آنتی اکسیدان ها برای محافظت از پوست شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد ناشی از آلودگی شناخته شده اند که می تواند به علائم پیری زودرس و سفیدی کمک کند.

با استفاده روزانه آنتی اکسیدان ها نه تنها از پوست در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند، بلکه ظاهری جوان و سالم را نیز تقویت می کنند. یکی از معروف ترین آنتی اکسیدان ها در مراقبت از پوست، ویتامین C است. با این حال، برای اینکه به طور کامل شاهد قدرت تغییردهنده پوست آنتی اکسیدان ها باشید، نیاز به تنوع دارید.

ترکیبات طبیعی، یعنی عصاره های گیاهی، حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان مانند پلی فنول ها، فلاونوئیدها، ویتامین E، پرو ویتامین A، کاروتنوئیدها و کورکومین هستند که آنها را به یک مکمل ارزشمند برای روتین مراقبت از پوست شما تبدیل می کند.

مدیتیشن برای پوست

فعالیت های مدیتیشن انجام دهید

وقت گذاشتن برای فعالیت های کاهش استرس مانند یوگا یا مدیتیشن می تواند تأثیر عمیقی بر زندگی کلی شما داشته باشد، نه فقط روی پوست شما. مطالعات نشان می دهد که فعالیت های آرامش بخش به کاهش هورمون های استرس در بدن ما مانند کورتیزول کمک می کند. این هورمون‌های استرس، فرآیندهای بدن را مختل می‌کنند، که می‌تواند منجر به سفید شدن چهره شود. فعالیت های ساده کاهش استرس عبارتند از :

  • ورزش روزانه
  • ارتباط با دوستان و خانواده
  • مطالعه
  • گذراندن زمان در طبیعت
  • انجام کارهای هنری

 

برنامه خواب خود را بهبود بخشید

به طور متوسط، بزرگسالان به 7-9 ساعت خواب نیاز دارند. توصیه می کنیم زنگ هشداری را تنظیم کنید که به شما یادآوری کند هر روز در زمان مشخصی به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید . همچنین، عادات عصر خود را مرور کنید تا ببینید آیا برای ارتقای خواب ترمیمی تر، مانند حذف نور آبی حداقل یک ساعت قبل از خواب، باید تغییراتی انجام دهید . عادت به مصرف شکلات تلخ بعد از شام می‌تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد. زیرا حاوی تقریباً 12 میلی‌گرم کافئین در هر اونس است. زمانی که نوبت به بهبود ظاهر پوست شما می‌رسد، یک برنامه خواب ثابت از هر محصول مراقبتی بهتری خواهد داشت .

از محصولات مراقبت از پوست غنی از ویتامین استفاده کنید

علاوه بر انجام اصول اولیه، مانند شستن صورت دو بار در روز و استفاده از کرم ضد آفتاب، توصیه می کنیم از محصولات غنی از ویتامین استفاده کنید که به احیای پوست سفید کمک می کنند. ویتامین‌های مبتنی بر علم مانند ویتامین A، C و E همگی به روشن‌تر شدن و جوان‌سازی پوست کمک می‌کنند. سرم های ویتامین C به ویژه موثر و راهی ملایم برای یکدست شدن رنگ پوست و ایجاد درخشش طبیعی هستند. از مواد آرایشی و محصولاتی که معطر هستند خودداری کنید، زیرا می‌تواند تاثیر منفی بر پوست شما داشته باشد و در نتیجه فواید این ویتامین‌ها را خنثی کند.

لایه برداری هفتگی

لایه برداری هفتگی به از بین بردن تجمع پوست مرده و ناخالصی ها کمک می کند، که می تواند به ظاهری سفید کمک کند. هنگامی که ناخالصی های سطحی را از لایه بالایی پوست خود پاک می کنید، توانایی پوست شما برای انعکاس نور بهبود می یابد و در عوض روشن تر و یکنواخت تر به نظر می رسد. توصیه می کنیم از موادی که باعث حساسیت به نور یا آسیب به سیاره زمین می شوند، مانند اسیدهای لایه بردار و ریزدانه های پلاستیکی دوری کنید. در عوض، لایه‌بردارهای ملایمی را انتخاب کنید که حاوی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در برابر عوامل محیطی مانند آلودگی محافظت می‌کنند.

نتیجه گیری:

همان‌قدر که پوست زرد و بی روح می‌تواند آزاردهنده باشد، اجازه دهید با مهربانی به شما یادآوری کنیم که وقتی صحبت از پوست شما می‌شود، یک دوز درمانی سالم برای داشتن ذهن، بدن و روح مفید است. ما نباید به دنبال نتایج غیرواقعی باشیم، بالاخره پوست یک عضو زنده است. با این حال، این بدان معنا نیست که شما نباید به بهترین شکل ممکن از پوست خود مراقبت کنید. بنابراین دفعه بعد که در آینه نگاه می کنید یا از سرم ویتامین C خود استفاده می کنید، بعد از ما تکرار کنید: «من همان طور که هستم زیبا هستم». چون واقعا هستی !

5/5 - (1 امتیاز)