تیروئید چیست و چه علائمی دارد

تیروئید چیست و چه علائمی دارد

آیا تیروئید بدخیم قابل درمان است؟ بیماری های غده تیروئید از جمله بیماریهای شایع است که نگرانی ها و سوال های بسیاری در مورد آن وجود دارد.

آشنایی با غده تیروئید و عملکرد آن در بدن

تیروئید غده ای به شکل پروانه در جلوی گردن است که وظایف بسیار مهم و حیاتی را.در بدن بر عهده دارد. غده تیروئید هورمونهای تیروکسین و تری یدو تیرونین را می سازد. این هورمونها تاثیرات بسیار گستردهای در بدن دارند. بنابراین هر گونه اختلال در ساخت و ترشح هورمون های تیروئید تغییرات زیادی را در بدن ایجاد می کند. این هورمونها از تیروئید به داخل جریان خون ترشح می شوند و در بدن گردش پیدا می کنند. هدف آنها تنظیم سوخت و ساز بدن ما است. هرگونه اختالل در کارکرد غده تیروئید، تغییر در میزان نرمال ترشح غدد تیروئیدی و تغییر اندازه و شکل غده تیروئید منجر به بیماری خاصی در بدن می
شود.

بیماری های غده تیروئید

چند مورد از مهم ترین این بیماریها عبارتند از:

کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدی Hypothyroidism

یک بیماری نسبتا شایع در بین بیماری های غدد است. کم کاری تیروئید با کاهش تولید هورمون های ترشح شده از تیروئید به وجود می آید. هیپوتیروئیدی علائمی از قبیل حساسیت به سرما، کم اشتهایی، خستگی مفرط، افسردگی و اختلال حافظه را به همراه دارد.

پرکاری تیروئید Hyperthyroidism

پرکاری تیروئید در اصطلاح پزشکی با نام هایپرتیروئیدیسم شناخته می شود. پرکاری تیروئید زمانی رخ می دهد که غده تیروئید بیش از حد نرمال هورمون ترشح می کند. پرکاری غده تیروئید ممکن است به علت های زیادی رخ داده باشد. بیماری گریوز، یکی از شایع ترین علل پرکاری غده تیروئید است. پرکاری غده تیروئید از جمله بیماری هایی است که سابقه بیماری در آن مهم است. مبتلایان به پرکاری تیروئید، اغلب حساس به گرما، بیش فعال و دچار پر خوری افراطی هستند.

سرطان تیروئید Cancer Thyroid

مانند دیگر انواع سرطانها سرطان تیروئید ناشی از رشد بی رویه سلول هاست. سرطان تیروئید به این معنی که سلول ها داخل غده تیروئید شروع به رشد می کنند و به سرعت تقسیم می شوند. بدین ترتیب تومورهایی سرطانی در بافت تیروئید ایجاد می شود .سرطان تیروئید به ۴ نوع اصلی، سرطان پاپیالری تیروئید، سرطان فولیکوالر، سرطان مدوالری و سرطان آناپالستیک تقسیم بندی می شود. خوشبختانه سرطان تیروئید یک سرطان بسیار خوش خیم است که در اکثر موارد پاسخ خوبی به درمان داده و خطر چندانی فرد را تهدید نمی کند.

هاشیموتو Hashimoto

تیروئیدیت هاشیموتو نوعی التهاب مزمن غده تیروئید است که بر اثر یک بیماری خودایمنی به وجود می آید. منظور از بیماری خودایمنی این است که بدن علیه خودش وارد عمل شده و علیه سلول ها ی خودی پادتن های مختلف می سازد.

درمان تیروئید

در برخورد با بیماری های مربوط به غده تیروئید، آنچه بیش از همه اهمیت دارد این است که اگر علائم و زنگ خطرهای اختلالات تیروئید در بدنتان به صدا در آمده است، شما نباید دست روی دست بگذارید تا این نشانه ها خود به خود بهبود یابند.

تیروئید در آزمایش

به دکتر عمومی مراجعه کرده و از او درخواست کنید که برای شما آزمایش تیروئید تجویز کند. این آزمایش از نوع تست خون است. پس باید حتما ناشتا باشید. پس از آزمایش حتما نتیجه را نزد دکتر متخصص غدد ببرید تا نتیجه را بررسی نماید.

4.5/5 - (8 امتیاز)