آشنایی با انواع توستر (بخش دوم)

آشنایی با انواع توستر (بخش دوم)

آشنایی با انواع توستر

در مقاله گذشته به صورت کامل، آون توستر را معرفی و بررسی کردیم. آون توستر وسیله ای کارآمد و آسان است. که برای تهیه طیف گسترده ای، از غذاها استفاده می شود. توستر اغلب به عنوان یک جایگزین مناسب، برای گرم کردن غذا است. آون توستر گرم می کند، می پزد و برشته می کند. معجزه می کند! کارایی توستر را نام بردیم. دانستیم که این دستگاه فوق العاده و بی نظیر، می تواند یک دستیار در آشپزخانه باشد. فاکتورهای خرید آون توستر ،را به صورت اجمالی بررسی کردیم.

در این نوشته انواع توستر را معرفی می کنیم. تفاوت توستر با مایکروفر، و تفاوت توستر با آون توستر، را بیان می کنیم. و به شما یک توستر خوب را می شناسانیم.

آشنایی با انواع توستر

توستر دستگاهی است، که برای تُست کردن و برشته کردن نان، مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان یک فر برای پخت سریع مانند ذوب کردن پنیر، برشته کردن انواع آجیل، و حتی پخت پیتزا و موادی که نیاز به زمان پخت کم دارند، استفاده می شود. سایر کاربردهای توستر، گرم کردن نان های یخ شده، گرم کردن پیتزا و غذاهای دیگر، پخت کیک، کباب کردن جوجه، بریان کردن و آب کردن مواد منجمد به کار می رود. توستر انواع مختلفی دارد، که در زیر به صورت اجمالی و مفید آنها را معرفی می کنیم.

توستر کلاسیک با دو برش اسلایس:

توستر 2 برشه، برای یک فرد مجرد یا حتی یک زن و شوهر مناسب است. این توستر در زمان کوتاهی، 2 تکه نان تست را می سازد.  این توستر دو اسلایسی در طیف گسترده ای از رنگ ها، مدل ها و با گزینه های مختلف، تولید شده است. مثلا آن 2 اسلایس می تواند، کلوچه ها و شیرینی ها باشد. یکی از گزینه ها، مانند انتخاب مقدار تست کردن و قهوه ای شدن است. این توستر سینی های نازک دارد، که براحتی تمیز می شود. اگر شما به دنبال یک توستر کلاسیک هستید، پس این بهترین گزینه است.

  • توستر بزرگ با 4 برش اسلایس:

این توستر، برای خانواده های بزرگتر مناسب است. به طور همزمان چهار برش را تست می کند. و نیازی نیست تعداد دفعات بیشتری، صرف تست کردن بکنید. توستر 4 اسلایسی با اسلایس های بیشتر، برای تهیه کلوچه و شیرینی نیز به کار می رود. این مدل توستر، با سینی های کریستالی تولید می شوند. که مقادیر بیشتری، برای قهوه ای و تست کردن دارد. و بخشی برای ذخیره انرژی، در آن تعبیه شده است. کاربردهای دیگر آن مانند گرم کردن مجدد غذا، گرم کردن مواد یخ زده است. دارای دکمه خودکار، برای خاموش کردن است، و تمیز کردن آن نیز راحت است.

  • توستر حلقه ای ساده:

شاید شما ترجیح دهید، از توستر برای چند منظور استفاده کنید. هم تست کردن، نان و تهیه انواع کلوچه و شیرینی.  این توستر حلقه ای و گرد، بسیار محبوب است و انتخاب مناسبی برای این کار است. شیرینی ها و کلوچه ها را دستی، در آن می چینید و می پزید. براحتی می توانید، پس از پخت آنها را از داخل توستر خارج کنید. برای تهیه انواع شیرینی کشمشی، کنجدی و خاشخاشی بسیار مناسب است.

  • توستر تخم مرغ پز و مافین پز:

شما ممکن است، از وجود این توستر بزرگ خبر نداشته باشید! تصور کنید می خواهید، یک ساندویچ صبحانه در خانه درست کنید. فقط کافی است تخم مرغ ها را در این توستر تخم مرغ پز قرار داده، و فقط در 4 دقیقه یک صبحانه خوشمزه برای خود تهیه کنید. همچنین برای پختن شیرینی مافین، فوق العاده مفید و کاربردی است. نان ها را در اسلایس عقبی، و تخم مرغ را در جلوی توستر قرار داده، و براحتی همزمان ساندویچی لذیذ برای خودتان درست کنید.

توستر برای تهیه هات داگ:

این بار می خواهیم، این توستر هات داگ پز خلاقانه را به شما معرفی کنیم. یک دستگاه بسیار مفید است. که شما می توانید، در حدود فقط 5 دقیقه،  2تا4 هات داگ رو بپزید و بخورید. این توستر نه تنها هات داگ می پزد، بلکه همزمان یک نان را نیز تست می کند. این مدل توستر در دو نوع، 2تایی و 4 تایی تولید شده است. این توستر برای خانواده بسیار مناسب است. تمیز کردن آن راحت است. توستر هات داگ پز، مقرون به صرفه و فوق العاده کاربردی است.

آون توستر چند منظوره:

آون توستر یكی از انواع توسترها ست. که انرژی بیشتری از یک فر دارد. و بر خلاف مایکروویو حتی می تواند، غذا را تست و سوخاری کند. این نوع توستر، برای پخت و پز در فضاهای کوچک قابل استفاده است. دارای درب جلویی، سینی و قفسه و کابل جدا شونده است. اگر دوست دارید در خانه یک فر کوچک داشته باشید، این آون توستر یک انتخاب عالی است. در این آون توستر می توانید، یک پیتزای خانوادگی بپزید. مرغ سوخاری کنید، و حتی یک کیک لذیذ تهیه کنید. فوق العاده کاربردی است.

تفاوت مایکروویو و توستر چیست؟

قبلا در هر خانه ای اجاق گاز فردار، با داشتن قابلیت هایی توانسته بود، طرفداران زیادی پیدا کند. اما کم کم با تغییر اندازه، آشپزخانه ها و اجاق گاز و تولید گازهای صفحه ای، فر از آن حذف شد. و به صورت وسیله ای جداگانه، تولید و عرضه شد. مایکروویو، که اغلب آنرا به اشتباه ماکروویو می خوانند. از دو واژه ماکرو یا میکرو (Micro)، و ویو (WAVE) تشکیل شده است. غذا در آن توسط امواج مایکروویو پخته می شود. دستگاهی مجهز به گرمکن، با اشعه و المنت تابشی از بالا است. امواج مایکرووی از نوع امواج، الکترومغناطیسی است با طول موج کوتاه و فرکانس بالا. که در اینجا برای پخت غذا از آن استفاده می شود. این امواج در برخورد با مواد ۳ حالت دارند: منعکس می شوند (مثل برخورد با فلزات)، از آنها عبور می کنند (شیشه و پلاستیک)، یا جذب می شوند (موادی که دارای آب هستند مثل غذا و بدن انسان). حال اگر در حالت سوم، سرعت جذب انرژی بیش از سرعت از دست دادن آب باشد، دمای ماده بالا می رود. در مایکروویو امواج توسط مگنترون تولید می شوند. این امواج با به جنبش درآوردن، مولکول آب درون مواد غذایی که مولکولی دو قطبی است، سبب ایجاد گرما می شود. فرکانس این امواج از امواج مرئی، کمتر است پس انرژی کمتری دارد. برای آنکه همه قسمت های غذا پخته شود، صفحه کف دستگاه به صورت گردان طراحی شده است. و هرچه رطوبت غذا بیشتر و ابعاد آن کوچکتر باشد، غذا بهتر پخته میشود.

انواع مایکروویو عبارتند از:

  • معمولی: سطح غذا را برشته نمی کند. و برای گرم کردن، غذاهای فریزری و پخت مواد غذایی مفید است.
  • توکار: برای درون دیوار و داخل کابینت، طراحی شده است
  • گریل دار (کباب کن): علاوه بر لرزاننده امواج، دارای چند المنت برای گریل و فر است، و غذا را برشته می کند.
  • ترکیبی: از یک مایکروویو، گریل، کانوکشن (هوای گرم)، و قابلیت بخارپز برخوردار است.

مزایای مایکروویو چیست؟

ماکروویو برای پخت و گرم کردن سریع غذا، حفظ میزان پروتئین مواد غذایی، مصرف انرژی، سوخت و زمان کمتر، پخت سبزی در زمان کوتاه بر عکس آب پز کردن در زمان طولانی بهتر است.

معایب مایکروویو چیست؟

در ماکروویو از هر ظرفی نمی توان استفاده کرد. در مدل هایی که گرداننده، ندارند بخشی از غذا نمی پزد. ارتعاشات آن، ممکن است تغییراتی در غذا ایجاد کند. استفاده طولانی مدت، از آن ممکن است سبب ایجاد ضایعات در بدن شود. برای گرم کردن غذای کودک، مناسب نیست.

و اما توستر نان، که بیشتر برای نان فرنگی کاربرد دارد. آون توستر ترکیبی از توستر و فر است. که میزان انرژی، آن بالای ۱۵۰۰ وات است. در سالهای اخیر با افزودن قابلیت هایی، همچون تایمر دیجیتالی، دکمه های تماسی، سیستم کنترل از راه دور پیشرفت کرده است. آون توستر، با استفاده از المنت حرارتی کار می کند. و به وسیله یک فن، گرما را درون محفظه به جریان می اندازد. از ویژگی های آون توستر، دارا بودن درب شیشه ای نسوز و نشکن، سینی متصل به درب، سینی زیرین برای جمع آوری خرده نان و بلند بودن دستگاه از کف است. از بین توسترهای موجود در بازار، بهترین مارک آون توستر مدلی است که درب شیشه ای داشته باشد.

کارایی اون توستر شامل : پخت کوتاه مدت، ذوب کردن، تست و برشته کردن نان، سرخ کردن، گرم کردن غذا، پخت کیک و تهیه یک پیتزای خوشمزه است.

5/5 - (7 امتیاز)